آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال
آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال

اصطلاح «دکترین» مهدویت متناسب با اعتقاد شیعی نیست

خبرگزاری فارس: اصطلاح «دکترین» مهدویت متناسب با اعتقاد شیعی نیست
رئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت: اعتقاد چندانی به اصطلاح «دکترین مهدویت» ندارم؛ «دکترین» یک واژه غربی است اما اصل بحث آخرالزمان و اعتقاد به منجی، اعتقادی عام در میان تمام پیروان ادیان توحیدی و غیر توحیدی است.
لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید


حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره آغاز امامت حضرت مهدی(عج) در سن 5 سالگی گفت: این موضوع از دو منظر قابل بحث است. نکته اول اینکه آیا اگر یک کودک، سِمتی پیدا کند امر متعارفی است یا خیر.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر، در کشورهای مختلف از جمله در کشورهای سلطنتی، مقام‌هایی وجود دارد که در بعضی از موارد، یک کودک، شرایط دریافت آن مقام را پیدا می‌کند از این رو معمولاً ساز و کارهایی را برای کودک در نظر می‌گیرند تا زمان رسیدن او به سن بلوغ، مقامش نیز حفظ شود. سلسله‌ پادشاهان در دوران گذشته، از این نمونه‌ هستند بنابراین این موضوع یک مسئله غیرمتعارف نیست و حتی در قانون‌گذاری‌های جهان امروز نیز وجود دارد.

* ساز و کار مقام‌های الهی با آنچه که انسان‌ها تصور می‌کنند، متفاوت است

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز ادامه داد: در کشورهای اروپایی که دارای سیستم‌های پیشرفته‌ای هستند می‌بینیم که دختر کم و سن و سالی، به عنوان ملکه انتخاب شده و یا پسر بچه‌ای به پادشاهی می‌رسد.

وی گفت: مطرح کردن این موضوع درباره ائمه(ع) به هیچ وجه قابل قیاس با مقام‌ها و سِمت‌های دنیایی نیست بدین معنا که آنها بخواهند به صورت ظاهری، قدرتی تشکیل دهند، بلکه امامت معصومین(ع) یک مقام معنوی است و شاهد مثال این مقام معنوی در قرآن آمده است.

وی افزود: حضرت عیسی(ع) وقتی در گهواره است و هنوز سالی از عمر او نگذشته است حضرت می‌فرماید: من بنده خدا هستم و خداوند به من کتاب داده؛ «قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا». اعطای کتاب به یک نوزاد به این معناست که این مقام وجود دارد و در زمان آینده، بروز و ظهور می‌کند، خداوند متعال در این آیه کریمه نمی‌فرماید که در آینده او را نبی قرار خواهد داد منتها پیامبر بودن، بروز و ظهوری دارد که ممکن است در سال‌های آینده به وقوع بپیوندد. لذا درباره امامت امام(ع)، مقام‌ها و سِمت‌های الهی مطرح است که ساز و کاری متفاوت از آنچه که انسان‌ها تصور می‌کنند، دارد.

کلباسی گفت: بروز و ظهور امامت حضرت ولی عصر(ع) در زمان ظهور است اما مقام از همان کودکی به ایشان تفویض شده است و سابقه این موضوع هم به لحاظ تاریخی وجود دارد و هم اینکه این مقام‌ها با مقامات دنیایی قابل قیاس نیست و البته مردم در مواردی نیز این جایگاه‌ها را می‌پذیرند.

وی درباره کیفیت زندگی ظاهری امام زمان(عج) در سال‌های ابتدایی ولادتش تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های امام عصر آن است که ایشان از جهتی با حضرت موسی(ع) شباهت دارند و آن این است که ولادت، حمل و دوران کودکی حضرت مهدی(عج)، پنهانی بوده و تنها عده معدودی از تولد ایشان باخبر بودند، چون بنی عباس از قبل خبر داشتند که قرار است موعودی از خانواده امام عسکری(ع) به دنیا بیاید لذا منتظر تولد حضرت بودند همان گونه که فرعون هم منتظر ولادت حضرت موسی(ع) بود و همان طور که کسی از دوران حمل مادر حضرت موسی(ع) و ولادت ایشان با خبر نشد، برای امام زمان نیز دقیقاً همین اتفاقات افتاد و امام زمان(ع) زندگی پنهانی داشتند.

* اعتقاد چندانی به اصطلاح «دکترین مهدویت» ندارم

رئیس مرکز تخصصی مهدویت درباره جایگاه دکترین مهدویت در ترویج بیداری اسلامی گفت: بنده، اعتقاد چندانی به اصطلاح «دکترین مهدویت» ندارم. «دکترین» یک واژه غربی است اما اصل بحث آخرالزمان و اعتقاد به منجی، اعتقادی عام در میان تمام پیروان ادیان توحیدی و غیر توحیدی است.

وی با بیان اینکه در تمام ادیان از جمله؛ آیین بودا و آیین هندی بحث منجی‌گرایی در آخر‌الزمان وجود دارد، خاطر نشان کرد: اگر کسی حرفی برای گفتن دارد باید توجه کند که رقیب، چه چیزی در دست دارد او نیز همان موضوع را روی میز قرار دهد و گرنه اگر فرض کنید که در جهان، هواپیما تولید می‌کنند ما بیل تولید کنیم نمی‌توانیم با دنیا به رقابت بپردازیم بنابراین، لازمه رقابت‌ فکری این است که ما بتوانیم افکار بر حق و مباحث مهدویت را برای تمهید ظهور حضرت مهدی(عج) به جهان معرفی کنیم.

کلباسی ادامه داد: مردم جهان به لحاظ فکری کاملاً آمادگی دارند که این سخنان و ایده‌ها را بشنوند اما برخی از اوهام و مواردی که دشمنان بسیار برروی آن کار می‌کنند مانند اینکه «وقتی امام زمان(ع) ظهور کنند همگان را از دم شمشیر خواهد گذراند، همچنین پیروان سایر مذاهب را از بین خواهد برد»، دروغ‌هایی است که متأسفانه توسط دشمنان در بوق و کرنا شده است. از این رو ما باید با توجه به اندیشه‌های ناب اسلام در توجه به مسئله منجی و موعود که ریشه در قرآن و حدیث دارد آن را به درستی به مردم معرفی کرده و نقاط مشترک آن را با سایر ادیان، بشناسانیم که نیازمند اقدامات اساسی است.

* کسانی می‌خواهند جهان را به سوی رستگاری سوق دهند که خود مروج ظلم و جنایت هستند

وی در پاسخ به اینکه چرا صهیونیست‌ها در معرفی موعود‌ به تقابل با اندیشه‌های موعودگرایی شیعه می‌پردازد و چه خطراتی در این زمینه آنها را تهدید می‌کند، اظهار داشت: ابتدا باید توجه داشت که حقیقت و واقعیت‌ها چیست و رقابت‌ها کدام است. مسلم است که صهیونیست‌ها برای در دست گرفتن آینده، باید یک اندیشه‌ای را مطرح کنند زیرا هر کسی که دارای اندیشه و طرح است، آینده از آن او خواهد بود و صهیونیست‌ها به بحث آینده‌سازی و مباحث مرتبط با آن به خوبی واقفند و می‌دانند این افکار است که آینده را می‌سازد بنابراین سعی می‌کنند با مصادره بحث موعود، به نفع خود و با القای این اندیشه، تفکر و انجام کارهای هنری و تبلیغی،خود را زمام‌دار آینده جهان معرفی کنند و طبیعی است که این میدان، عرصه‌ای نیست که کسی بخواهد از آن عقب‌نشینی کند.

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز گفت: کسانی که می‌خواهند جهان را رو به فلاح پیش ببرند افراد فاسدی مانند صهیونیست‌ها هستند که انواع جنابت‌ها را در جهان روا داده و هرگز صلاحیت به دست گرفتن زمام‌ امور جهان را ندارند اما آنها با سوق دادن این افکار به سوی خود تلاش می‌کنند تا آینده را در دست خود داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد