آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال
آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال

شفیعی سروستانی :استراتژی انتظار” چیزی در این میدان است

گفت‌وگویی صمیمانه از جنس بنیادهای نظری متکی به مبانی دینی است
اسماعیل شفیعی سروستانی نویسنده کتاب استراتژی انتظار بیان کرد:‌ “استراتژی انتظار” چیزی در این میدان است. گفت‌وگویی صمیمانه از جنس بنیادهای نظری متکی به مبانی دینی است. پیشنهادی به عنوان یک ستون در مسیر یک کاروانی که آرام آرام می‌رود تا بتواند به آن نقطه مطلوب نهایی برسد.

لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید


گفت‌وگویی صمیمانه از جنس بنیادهای نظری متکی به مبانی دینی است
اسماعیل شفیعی سروستانی نویسنده کتاب استراتژی انتظار بیان کرد:‌ “استراتژی انتظار” چیزی در این میدان است. گفت‌وگویی صمیمانه از جنس بنیادهای نظری متکی به مبانی دینی است. پیشنهادی به عنوان یک ستون در مسیر یک کاروانی که آرام آرام می‌رود تا بتواند به آن نقطه مطلوب نهایی برسد. او اظهار کرد: مقدمه دوم را با رویکردی به حضور جریانی عنود کین‌جو بیان می‌کنم و آن را تشبیه کرده‌ام به یک میدان مسابقه که در این میدان بزرگ طولانی مدت مسابقه دو گروه و قوم وارد میدان شدند تا در یک حرکت جدی در عرصه تاریخ به سوی یک نقطه پایان سفر کنند. وی اضافه کرد: این میدان از زمانی باز شد که نقشه کلی الهی کشف شد

جلسه نقد و بررسی کتاب استراتژی انتظار در اهواز برگزار شد

گفت‌وگویی صمیمانه از جنس بنیادهای نظری متکی به مبانی دینی است
اسماعیل شفیعی سروستانی نویسنده کتاب استراتژی انتظار بیان کرد:‌ “استراتژی انتظار” چیزی در این میدان است. گفت‌وگویی صمیمانه از جنس بنیادهای نظری متکی به مبانی دینی است. پیشنهادی به عنوان یک ستون در مسیر یک کاروانی که آرام آرام می‌رود تا بتواند به آن نقطه مطلوب نهایی برسد. او اظهار کرد: مقدمه دوم را با رویکردی به حضور جریانی عنود کین‌جو بیان می‌کنم و آن را تشبیه کرده‌ام به یک میدان مسابقه که در این میدان بزرگ طولانی مدت مسابقه دو گروه و قوم وارد میدان شدند تا در یک حرکت جدی در عرصه تاریخ به سوی یک نقطه پایان سفر کنند. وی اضافه کرد: این میدان از زمانی باز شد که نقشه کلی الهی کشف شد. در تقدیر کلی الهی و منابع وحیانی و دین بیان شده بود که در انتهای سیر و سفر انسان در عرصه زمین قرار است که حسب اراده کلی خداوند ذیل حضور وسیع پیامبر آخر زمان جهان تمامیت عدالت را مشاهده کند و دولت کریمه ‌را تجربه کند.وی گفت:‌ بیان شده بود که با وجود همه فرازها و نشیب‌ها در فرا روی آدمی در انتها علی‌رغم میل همه کین‌جویان عنود و کافران بشر روی نیکبختی را خواهد دید و در دولت کریمه‌ای پیوندی نزدیک میان آسمان و زمین برقرار می‌شود. وی خاطرنشان کرد: این معنا به استناد کتاب الله و آثار روایی حکایت از آن می‌کرد که انبیاء عظام الهی از این نقشه الهی مطلع بودند و سوگیری آن‌ها به این سمت بود. همچنین ارسال انبیا و انزال کتب برای این منظور بود و در کنار این مجموعه دشمن اصلی بشر ابلیس لعین ‌هم متوجه بود و تمام تلاش خود را مصروف بازدارندگی کرد تا بتواند از تحقق این نقشه الهی به زعم خودش مانع شود و تا قبل از این واقعه شریف و بزرگ از بنی آدم انتقام بگیرد و از کشته‌ها پشته‌‌ها بسازد و باعث ریزش بزرگ شود.
این نویسنده اظهار کرد: ‌بعد از ابلیس لعین بنی اسرائیل از این نقشه مطلع شدند و از آن جایی که از مکتب انبیای الهی و منابع وحیانی گوشه گرفتند و اعتزال پیدا کردند همراه و هم‌سو با ابلیس لیعن بنا را بر این گذاشتند که در یک میدان مسابقه مانع از این واقعه شوند. از این جا مطلع‌اید که بنی‌اسراییل خودش را مواجه با بنی‌اسماعیل دید و از آن جایی که مطلع شده بود که بنی اسماعیل از نسل حضرت ابراهیم خلیل‌الله می‌روند تا به آن نقشه کلی الهی صورت عملی بدهند و به آن‌ها وعده داده شده که از آن‌ها پیامبر آخر زمان، دین جهانی و برگزارکننده دولت کریمه برخواهد خواست تلاش خودشان را مصروف منحرف کردن بنی‌اسماعیل کردند.وی اضافه کرد: نتیجه آن که در همه قرون گذشته و هم‌اکنون ما جهان و جهانیان را در یک میدان مسابقه می‌بینیم؛ میدانی که در ۲ ارابه حرکت می‌کند در یک ارابه بنی‌اسراییل لجوج ‌و در یک ارابه بنی‌اسماعیل اهل حق و عبد.وی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه بیش از آن که بنی اسماعیلیان متوجه این میدان مسابقه شوند بنی اسراییل بیش از ۷۰۰۰ سال تاخت و می‌تازد و بنای او به صورت جدی به آن است که شاید مسیر تاریخ را بتواند عوض کند.
شفیعی سروستانی تصریح کرد:‌ “استراتژی انتظار” ناظر بر چند مطلب است؛ اول ناظر بر پایان و سرانجام تاریخ است. دوم ناظر بر اندیشه کردن درباره این میدان مسابقه است و همچنین ناظر بر وجود توانایی و پتانسیل قوی در حوزه فکری نظری و عملی و اخلاقی شیعه است. وی اضافه کرد: همچنین ناظر بر ضرورت گفت‌وگو از استراتژی‌ها و مطالعات استراتژیک در حوزه انقلاب اسلامی است و ناظر به اعلام پایان تاریخ تفکر و فرهنگ و تمدن ملحدانه غربی است و ناظر بر ضرورت نقد حوزه فرهنگی و تمدن غرب.او در پایان گفت:‌ اگر از خودم بپرسند مجموعه آثار اصلی‌تان را که قلم زده‌ایم در چه خلاصه‌ می‌کنید عرض می‌کنم در “استراتژی انتظار”. دو جلد اولیه این اثر در کتاب “استراتژی انتظار” بیرون آمده است و بلافاصله در حوزه نظری “پرسش از غرب” آمده که مکمل همین اثراست. “نقد مبانی علوم‌” نیز آمده که باز مکمل همان بخش نظری است و کتاب “از این جا تا دولت کریمه ” در حوزه فرهنگی وارد شده که مکمل همین مطلب است و اخیرا نیز کتاب “از قله عاشورا تا دریای ظهور” را به پایان رسانده‌ام که بخش پنجم از این مجموعه است.
آیةالله دکتر حیدری: نقادی و در بوته نقد گذاشتن یک اندیشه برای سالم‌سازی و ترقی و تعمیق این اندیشه حرکت بسیار خوب است.
همچنین آیت‌الله دکتر سید محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان، در این نشست اظهار کرد: موضوع جلسه بحث انتظار فرج است و انتظار فرج بنا به فرموده پیامبر بزرگترین اعمال امت اسلامی است. وی افزود: بحث مهدویت و تعمیق اندیشه مهدویت یکی از بایسته‌ترین بایستنی‌ها است که همه مهدی‌باوران و مهدی‌یاوران آن را بر خودشان فرض لازم می‌دانند. او بیان کرد: ‌بحث نقد و فکر و نقد اندیشه و کتاب سنت حسنه‌ای است که اخیراً در بستر فرهنگی جمهوری اسلامی باب شده است و این همان مباحثات طلبگی و علمی است که بالاخره یکی از افتخارات حوزه‌های علمیه ما است که در این زمینه پیش گام بوده است. حیدری توضیح داد: اگر در طول تاریخ حرکت مثبتی در راستای پیش رفت علم و دانش و تولید اندیشه صورت گرفته یقیناً مرهون این تضارب افکار و این نقادی‌ها است. وی ادامه داد: بدون این نقادی‌ها هیچ حرکت و هیچ اندیشه‌ای امکان ترقی و پیشرفت ندارد. اگر امروز جمهوری اسلامی از نظر پیشرفت فکری و فرهنگی بر قله بسیار بلندی قرار گرفته به طوری که شتاب علمی دانشمندان ایرانی را یازده برابر شتاب دیگر کشورها تشخیص داده شد مطمئنا این پیشرفت بزرگ و مبارکی است که مرهون تلاش‌های علمی است. حیدری ادامه داد: ‌بنابراین نقادی و در بوته نقد گذاشتن یک اندیشه برای سالم‌سازی و ترقی و تعمیق این اندیشه حرکت بسیار خوب است.
حجةالاسلام غفاری : اولین شرط برای ظهور وجود رهبر است
آن گاه حجت‌الاسلام غفاری ـ کارشناس و محقق ـ اظهار کرد: کتاب “‌استراتژی انتظار” همانند آثار دیگر دکتر شفیعی سروستانی کتاب فوق‌العاده مفیدی است و سعی شده با نگاهی بسیار جامع درون دینی و برون دین، نگاه به معارف خودمان و نگاه به مباحث دشمن‌شناسی موضوع انتظار و استراتژی ما در مقوله انتظار را مطرح کند و برخی مسایل را به چالش بکشاند. وی افزود:‌ دکتر حیدری روایت بسیار زیبایی از پیامبر (ص) را بیان کردند که” افضل اعمال امتی انتظار الفرج”. حال من سوالی از شما دارم اگر انتظار فرج از نظر ما این باشد که فقط منتظر بنشینیم تا امام زمان (عج) بیاید آیا عقل آدم قبول می‌کند که این راکد ماندن تا ظهور امام زمان از افضل‌ترین کارهای امت مسلمان است؟ قطعاً این گونه نیست.
غفاری ادامه داد: اگر ما بخواهیم نگاهی عقلایی به این روایت داشته باشیم می‌توانیم این گونه برداشت کنیم که انتظار فرج به معنای جمود و رکود نیست بلکه به معنای پویایی است. اگر ما نگاهی به روایات داشته باشیم می‌بینیم که ائمه در روایات خودشان وظایف ما را در این دوران مطرح کرده‌اند و مصداق‌های جزیی از تکالیف منتظران را گفته‌اند. این محقق توضیح داد: منتظر فرج بودن یعنی باید کارهایی را انجام دهیم که امام زمان (عج) زودتر ظهور کند نه این که بنشینیم تا امام زمان بیاید بلکه به استقبال ایشان برویم تا در عرصه گیتی حکومت عادلانه الهی برقرار شود. وی در خصوص زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) بیان کرد: ‌اگر ما به تمام انقلاب‌هایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده‌اند نگاهی اجمالی داشته باشیم، به عنوان مثال به انقلاب فرانسه و انقلاب اسلامی ایران، وجه اشتراک این دو انقلاب و تمام انقلاب‌های که منجر به حکومت شدند چهار شرط است و هر انقلابی باید این چهار شرط را داشته باشد. غفاری ادامه داد:‌ اولین شرط برای ظهور وجود رهبر است. دومین شرط وجود برنامه است. سومین شرط وجود یاران مخلص است که برنامه را اجرایی می‌کنند و چهارمین شرط پذیرش عمومی و مردمی برای انقلاب مورد نظر است. موضوع ظهور حضرت وقتی ایجاد می‌شود که مردم اختیار پذیرش آن را داشته باشند. وی افزود: همچنین برای ظهور باید برنامه داشته باشیم؛ برنامه‌ای برای از بین بردن وضع موجود، نظام ناعادلانه جهانی و ظلم‌هایی که در جهان اتفاق می‌افتد و برای سیر از وضع موجود به وضع مطلوب و بعد برای تثبیت وضع مطلوب به وجود آمده. پس اگر قرار است که انقلاب حضرت مهدی اتفاق بیفتد ما وظیفه داریم که کارهایی را در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و غیره انجام دهیم.او خاطرنشان کرد: اگر در بعد فرهنگی بخواهیم نکاتی را عرض کنیم باید کارهایی را در جهت زمینه‌سازی انجام دهیم. ما باید یک‌سری از وظایف عبادی و فردی و اجتماعی که از طرف ائمه سفارش شده است را انجام دهیم. همچنین در زمینه انجام اوامر الهی و کسب معارف الهی موظف‌ایم ‌که آن‌ها را انجام دهیم. وی افزود: همچنین برای کسب آمادگی برای ظهور در حوزه‌های گفته شده موظف هستیم ‌آمادگی‌هایی را برای خود ایجاد کنیم اما یکی از مهمترین وظایفی که منتظران ظهور بر عهده دارند عنوانی با نام مردم‌سازی است. مردم‌سازی یعنی این که عقیده و فکر مردم به سمتی حرکت کند. در پایان این جلسه که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان برگزار شد برنامه پرسش و پاسخ نیز صورت گرفت


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد