هر کس تسبیح حضرت فاطمه زهرا را قبل از اینکه وضع خود را بعد از نمار واجب
عوض کند، به جا آورد، خدای متعال او را مشمول مغفرت خود میگرداند.»
البتّه
نباید چنین پنداشت که این تسبیح به لحاظ اینکه ظاهری بسیار خلاصه دارد و
انجام دادن آن بسیار آسان است، چگونه میشود از چنین آثار و برکاتی
برخوردار باشد؟! آری! این تسبیح به ظاهر بسیار خلاصه است؛ امّا در نزد
آگاهان و عارفان آشنا، دریایی از حقایق و اسرار توحید را در بر دارد و نیز
انجام آن به ظاهر خیلی آسان است؛ ولی اگر خوب به جا آورده شود، مشکلها را
آسان میگرداند.
لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید
نجات از شقاوت: تسبیح حضرت زهرا از آثار و برکات بسیاری برخوردار است که از جمله آنها نجات یافتن از شقاوت و بدبختی است.
هر
انسانی به تناسب بینش و نگرشی که به جهان هستی وجود پرآشوب خود دارد، به
دنبال خوشبختی است و به عبارتی دیگر یکی از مهمترین مسائلی که همه
انسانها را آگاه یا ناآگاه به خود مشغول داشته است؛ به طوری که کارهای
زندگی و برنامههایشان را در جهت وصول به آن پیریزی میکنند، مسئله
رسیدن به سعادت و گریزانی از شقاوت است؛ امّا از آنجایی که انسان اختیار
دارد، راه خودش را باید آزادانه انتخاب کند؛ بنابراین بعد از اینکه راه
برایش نمایان شد، گاهی حسن انتخاب به خرج میدهد و سبیل هدایت میپیماید و
گاهی سوء انتخاب به خرج داده و سبیل ضلالت و گمراهی پیش میگیرد و این
مسئله شقاوت و سوء عاقبت مسئلهای است که همه آنان که به خود آمدهاند،
از آن میترسند و آنها که بصیرت ندارند و در خواب غفلت، عمر میگذرانند
از آن نیز به غفلت به سر میبرند؛ بنابراین آن دسته که دارای بصیرت هستند،
به لحاظ خوف از شقاوت همیشه دست به دعا و ذکر بلند میکنند و با تضرّع و
اصرار از خدای خویش طلب دوری از شقاوت و وصول به سعادت مینمایند.
مداومت
بر تسبیح حضرت فاطمه زهرا ، موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختی است. از
این رو شایسته نیست که از برکات و آثار آن غفلت نموده و در انجام آن کوتاهی
و سستی نماییم. امام صادق در این باره میفرمایند:
«یا اَبا هارُون،
اَنَا نَأمُرُ صَبیاننا بِتَسبیحِ فاطِمَةَ کَما نَأمُرُهُمْ بِالصَّلاةِ،
فَأَلزَمَهُ، فِاِنَّهُ لَمْ یَلْزِمُهُ عَبْدُ فَشَقِی؛1
ای
اباهارون! ما بچّههای خود را همانطور که به نماز امر میکنیم، به
تسبیح حضرت فاطمه نیز امر می کنیم. تو نیز بر آن مداومت کن؛ زیرا هرگز
به شقاوت نیفتاده است، بندهای که بر آن مداومت نموده است.»
و نیز از
این حدیث شریف استفاده میشود که شایسته است، والدین محترم، تسبیح حضرت
زهرا را مانند نماز به فرزندانشان تعلیم کنند. باشد که مشمولان حدیث
گردند.
1 ـ 5. دوری شیطان و خشنودی خدا
شیطان
همواره دشمن دیرینه انسان بوده و هست و هیچ گاه انسان از حیلهها و خواطر
شیطانی او در امان نیست. شیطان بنا بر آیات الهی، دشمن قسم خورده انسان است
تا او را به هر طریق ممکن به گمراهی بکشاند. از این رو، آدمی همیشه در
معرض تهاجم شیطان و وساوس شیطانی است.
بعضی انسانها در مقابل این تهاجم
شیطانی و خواطر نفسانی همیشه در حال فرارند که در این صورت همواره مورد
تعقیب شیطان و خواطرند و هیچ گاه خلاصی ندارند و ای بسا در آخر، خسته شده و
نفسزنان تسلیم شوند و عدّهای اندک در تلاش ند که با مداومت بر ذکر و
فکر و عمل، چنان رفتار کنند که شیطان و خواطر را از خود فراری دهند و او را
از خود دور کنند که البتّه راهی است مشکل. کسانی که به این مقام برسند
دارای نفس مطمئنّه خواهند شد که دیگر دگرگونی در آن راه ندارد.
وقتی
انسان توانست شیطان را از خود دور و طرد کند و به طاعات عمل نماید و در
کارها، اذکار و عبادتهای خود اخلاص ورزد، رضایت خدا نیز حاصل میگردد؛ چون
شیطان و وساوس او یکی از بزرگترین موانع کسب رضایت و خشنودی حق تعالی
است. آری رضا و رضوان خداوند سبحان، مطلوب سالکان و منتهای آرزوی عارفان
است.
یکی از راههایی که میتواند شیطان را از انسان دور کرده و موجبات رضای الهی را فراهم آورد، مداومت بر تسبیح حضرت فاطمه زهرا است.
امام باقر میفرمایند:
«مَنْ
سَبَّحَ تَسْبیحِ فَاطِمَةِ ثُمَّ اَسْتَغْفِر، غَفَرَ لَهُ، وَ هِیَ
مِائَةِ بِالِلسانِ، وَ اَلْفٍ فِی المیزان، وَ یَطَرَدُّ الشَّیطانُ، وَ
یرضِیَ الرَّحمانَ؛2
هر کس تسبیح حضرت فاطمه را به جا آورد و
پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار میگیرد و آن تسبیح به زبان صداست
و در میزان (اعمال) هزار (ثواب) دارد و شیطان را دور کرده و خدای رحمان را
خشنود و راضی مینماید.»
و به سند معتبر از امام صادق منقول است که:
«چون آدمی در جای خواب خود میخوابد، فرشته بزرگواری و شیطان متمرّدی به سوی او میآیند. پس فرشته به او میگوید:
روز
خود را به خیر ختم و شب را با خیر افتتاح کن و شیطان میگوید: روز خود را
با گناه ختم و شب را با گناه افتتاح کن. اگر اطاعت فرشته کرد و تسبیح حضرت
زهرا را در وقت خواب خواند، فرشته آن شیطان را میراند و از او دور
میکند و او را تا هنگام بیداری محافظت میکند. پس باز شیطان میآید و
او را امر به گناه میکند و ملک، او را به خیر امر میکند. اگر از فرشته
اطاعت کرد وتسبیح آن حضرت را گفت، آن فرشته شیطان را از او دور میکند و
حق تعالی عبادت تمام آن شب را در نامه عملش مینویسد.»3
2 ـ 5. شفای کمشنوایی و درد جسمانی
تسبیح حضرت فاطمه بنابر شواهد روایی و تاریخی در بعضی موارد، بر بیماریهای جسمی نیز مؤثّر بوده و باعث درمان بیماری گوش شده است.
یکی از یاران امام صادق نزد آن حضرت آمده و از کمشنوایی گوش خود نزد آن حضرت شکایت کرد. امام به او فرمودند:
«عَلَیْکَ بِتَسبیحِ فاطِمَةُ عَلَیْها السَّلام؛4
چه چیز مانع و جلوگیر تو است و چرا غافلی از تسبیح حضرت فاطمه ؟»
آن
مرد پرسید: قربانت گردم، تسبیح فاطمه چیست و چگونه است؟ حضرت فرمود: سی
وچهار مرتبه «الله اکبر»، سی و سه مرتبه «الحمدلله» و سی و سه مرتبه
«سبحان الله» که صد عدد میشود. آن مرد گوید:
«فما فعلت ذلک الا یسرا حتّی اذهب عنی ما کنت اجده».5
و من این کار را در اندک زمانی انجام دادم و کم شنواییام برطرف شد.»
3 ـ 5. برائت از دوزخ و نفاق
چنانکه گفته شد، بنابر روایت امام صادق، تسبیح حضرت زهرا از جمله ذکر کثیری است که خداوند در «قرآن کریم» یاد فرموده:
«تَسبیح فاطمه الزهراء علیها السّلام من الذکر الکثیر الّذی قال الله عزّوجلّ: «وَ اذکُرُوا اللهِ ذِکْراً کَثیراً».6و7
و از طرفی رسول اکرم فرموده است:
«مِنْ
اَکْثَرَ ذِکْرَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ اَحَبَّهُ اللهُ وَ مِنْ ذَکَرَ اللهِ
کَثیراً کَتَبَتْ لَهُ بَراءَتان: بَراءَةُ مِنَ النَّارِ وَ بَراءَةُ
مِنَ النِّفاق؛8
هر کس ذکر خدای عزّوجلّ را بسیار کند،
خداوند او را دوست دارد و هر که ذکر خدا را بسیار کند، برای او دو برائت
(منشور آزادی) نوشته شود؛ یکی برائت از آتش جهنّم و دیگری برائت از نفاق و
دورویی.»
بنابراین تسبیح حضرت صدّیقه طاهره اگر با شرایطش انجام پذیرد، موجب برائت از دوزخ و نفاق میگردد.
4 ـ 5. غفران الهی
یکی
دیگر از آثار تسبیح حضرت فاطمه ، غفران الهی است. غفران ربوبی، همه ذنوب و
آثار سوء تیرگیهای آنها را از میان میبرد، حجابها را بر طرف کرده و
نقایص وجودی انسان را کنار میزند؛ امّا متأسّفانه کمتر کسی هست که بداند
غفران یعنی چه و نیاز به چه معنایی دارد و چگونه میشود، غفران الهی، همه
مشکلها را حل و فاصلهها را از میان بردارد؟ در فرق بین عفوّ و غفران
گفته شده که: عفوّ الهی، نادیده گرفتن و به حساب نیاوردن لغزشها، خطاها،
نقیصهها و عیبها، محو آثار نامطلوب آنهاست و غفران الهی عبارت است از
افاضات و رحمتهایی که به دنبال نادیده گرفتن لغزشها، خطاها و نقیصهها
متوجّه انسان میگردد و او را تکمیل میکند و نقایص و عیوب وجودی وی را بر
طرف مینماید. غفران بعد از عفو است. عفو نادیده گرفتن بدیهاست و غفران،
بر طرف کردن آنها از وجود سالک و تبدیل آنها به خوبیها و کمالات است. عفو
ربوبی، انسان را از سقوط و هلاکت نجات میدهد و غفران الهی، به سالک پر و
بال عطا میکند و بالا میبرد. بنابراین اگر عفو و گذشت ربوبی نباشد،
رهروان طریق با شکست روبهرو شده و کنار زده میشوند و اگر غفران ربوبی
نباشد، آنها از حرکت و پیشرفت بازمانده و متوقّف میگردند. امام صادق
میفرمایند:
«من سبح تسبیح فاطمه الزهراء قبل ان یثنی رجلیه من صلاه الفریضه، غفر الله له؛9
هر
کس تسبیح حضرت فاطمه زهرا را قبل از اینکه وضع خود را بعد از نمار واجب
عوض کند، به جا آورد، خدای متعال او را مشمول مغفرت خود میگرداند.»
البتّه
نباید چنین پنداشت که این تسبیح به لحاظ اینکه ظاهری بسیار خلاصه دارد و
انجام دادن آن بسیار آسان است، چگونه میشود از چنین آثار و برکاتی
برخوردار باشد؟! آری! این تسبیح به ظاهر بسیار خلاصه است؛ امّا در نزد
آگاهان و عارفان آشنا، دریایی از حقایق و اسرار توحید را در بر دارد و نیز
انجام آن به ظاهر خیلی آسان است؛ ولی اگر خوب به جا آورده شود، مشکلها را
آسان میگرداند. انشاءالله.
پی نوشت
1. فروع کافی، کتاب الصلاة، ص 343، ح 13.
2. وسائل الشّیعه، ج 4، ص 1023، ح 3.
3. محمّد نصیری، شیطان دشمن دیرینة انسان، ص 136.
4. بحارالأنوار، ج 85، ص 334، ح 20.
5. همان، ح 21.
6. سورة احزاب (33)، آیة 41.
7. الکافی، ج 2، ص 500؛ منتخب میزان الحکمه، ص 214.
8. اصول کافی، ج 2، ص 499، ح 3
9. فروع کافی، کتاب الصلاة، ص 342، ح6
منبع: من فاطمه هستم ، واحد پژوهش مؤسسه فرهنگی موعود عصر (عج)،1391