مسلمانان اتفاق نظر دارند که پیامبر خدا ، عیسى(علیه السلام) ، در آخر
الزمان ، از آسمان به زمین مى آید . خدا مى فرماید : « همه اهل کتاب ، پیش
از مرگ مسیح ، به او ایمان مى آورند و روز قیامت بر آنها گواه خواهد بود »
(نساء/159) همچنین مى فرماید : « مسیح سبب آگاهى بر روز قیامت است ( زیرا
نزول وى گواه نزدیکى رستاخیز است ) . هرگز در آن تردید نکنید و از خدا
پیروى کنید که این راه مستقیم است » ( زخرف / 61 ) .
لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید
یعنى مسیح(علیه السلام) از نشانه هاى قیامت است و همه اهل کتاب ، مسیحى و
یهودى ، به او ایمان مى آورند ; و ایمان آنها زمانى است که خدا وى را به
دنیا مى فرستد و مسیح و آیات و نشانه هاى خدا را مى بینند .
امام
باقر(علیه السلام) فرمود : « عیسى(علیه السلام) پیش از روز قیامت ، از
آسمان به زمین نزول مى کند و یهودیان و مسیحیان پیش از مرگش ، به او ایمان
مى آورند . وى پشت سر مهدى نماز مى خواند » ( بحار 14/530 ) .
حکمت
عروج مسیح به آسمان این است که خدا وى را براى مرحله حساسى از تاریخ و
براى مأموریت مهمّى ذخیره کرده است ، پیروان وى بزرگ ترین نیروى جهان در
آخر الزمان خواهند بود و همچنین بزرگ ترین مانع براى رسیدن نور هدایت به
ملت ها و برپایى دولت جهانى عدل الهى . از این رو طبیعى است که مسیح(علیه
السلام) در سرزمین هاى آنان فرو بیاید و جهان مسیحیت ، که پدیده هاى
جاهلانه و عوامانه آن را فرا گرفته ، آمدن حضرت را موجب یارى خود در برابر
ظهور مهدى(علیه السلام) و مسلمانان بدانند . طبیعى است که مسیح(علیه
السلام) از کشورهاى مختلف مسیحى بازدید مى کند ; خدا انواع معجزات را به
دست او ظاهر مى سازد و تعداد بسیارى به دست ایشان هدایت مى شوند .
نخستین
ثمره نزول حضرت عیسى ، کاهش دشمنى غربى ها با اسلام و مهدى(علیه السلام) و
برقرارى پیمان صلح و آشتى بین دولت هاى غرب و امام مهدى(علیه السلام)است .
بعید نیست که نماز خواندن عیسى(علیه السلام) پشت سر مهدى(علیه السلام) چند
سال پس از نزول یعنى زمانى باشد که دولت هاى غربى پیمان صلح را شکسته و
لشکریان خود را براى جنگ با مهدى(علیه السلام) بسیج کنند . در این هنگام
است که مسیح(علیه السلام)موضع روشن خود را در جانبدارى از امام مهدى(علیه
السلام) آشکار مى کند و به او اقتدا مى کند .
اما معقول آن است که
شکستن صلیب ها و کشتن خوک ها که منابع سنى آن را روایت کرده اند ، پس از
شکست غربى ها در نبرد با امام بوده و بعد از آن است که امام و مسیح(علیهما
السلام) وارد مراکز کشورهاى مسیحى شوند و ملت ها با تکبیر و هلهله از او
استقبال کنند .
در البیان فی أخبار صاحب الزمان مقاتل بن سلیمان و مفسران پیرو وى در تفسیر « وإنه لعلم الساعة » ( زخرف /61 ) گفته اند : مقصود مهدى است که در آخر الزمان مى آید ]و سبب آگاهى بر روز قیامت است[.
کشف الغمه 3/280 ; صواعق /162 ; حلیة الأبرار 2/724 ; ینابیع المودة/301 .
خداوند مى فرماید : « فرشتگان گفتند : اى مریم ! خدا تو را به کلمه اى (
وجود با عظمتى ) بشارت مى دهد که نامش مسیح ، عیسى پسر مریم ، است . در این
جهان و جهان دیگر ، صاحب شخصیت و از مقربان الهى خواهد بود . در گهواره و
در حالت کهولت با مردم سخن مى گوید و از شایستگان است » ( آل عمران /45 ـ
46 ) .
معنى « در گهواره با مردم سخن مى گوید » همان سخن گفتن
هنگام ولادت است اما « در کهولت » یعنى وقتى از آسمان فرود آید ، چون در سى
و سه سالگى و پیش از کهولت ، به آسمان برده شد . ابن عباس مى گوید : سى
ساله بود ( بغوى 2/77 ) . کهولت ، چنان که لغت شناسان گفته اند ،
از وقتى است که خطوط پیرى آشکار شود . راغب مى گوید : کهولت یعنى وقتى
سفیدى پیرى با سیاهى مو آمیخته شود . . .
در مجمع البیان آمده
است : کهولت یعنى پس از نزول عیسى(علیه السلام) از آسمان ، براى کشتن دجال .
حضرت در سى و سه سالگى به آسمان برده شد که پیش از کهولت بود . این گفته
به نقل از زید بن اسلم است . طبرى در تفسیرش مى گوید : کسانى که مى گویند
عیسى(علیه السلام) در گهواره و کهولت با مردم سخن مى گوید ، مقصودشان پیش
از رفتن به آسمان است اما برخى گفته اند : کهولت یعنى وقتى دوباره ظاهر شود
و با مردم سخن بگوید .
وى نام معتقدان به این نظریه را مى بَرَد ،
بعد از « ابن زید » آن را نقل مى کند . ثعلبى در تفسیرش و فخر رازى ، این
نظریه را منتسب به « حسن بن فضل بجلى » مى دانند ، و بغوى مى گوید : از
حسین بن فضل پرسیدند : مطلبى درباره نزول عیسى(علیه السلام) در قرآن هست ؟
گفت : آرى ، آن جا که خدا فرمود : « وکَهْلا ; در کهولت با مردم سخن خواهد
گفت » ( آل عمران /46 ) او در دنیا به سن کهولت نرسید ، پس معنایش این است
که پس از نزول از آسمان به کهولت مى رسد .
مسیح مى گوید : بندگانت
به سبب گفتن « عیسى خداست » سزاوار عذابند اما اگر آنها را ببخشى و عذابشان
نکنى ; آنها هم دیگر این سخن را نمى گویند ، بلکه تو را به یکتایى خوانده ،
و پذیرفته اند که من بنده توام ; اگر اینان را چون از سخن کفر آمیز خود
دست برداشته اند ببخشى ، توانا و حکیمى . ر.ک : التصریح فی نزول المسیح / کشمیرى / 292 .
هفته نامه آمریکایی ویک : برای آنها که امیدوار بودند که جنبش سبز روند اصلاحات را تقویت کند، جلیلی میتواند یک عقبگرد بزرگ باشد.
http://dolateyar.blogsky.com/
سلام و درود بر خورشید...
به امید دیدار تو در امتداد طلوع فصلی تازه به انتظار می نشینم ....