آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال
آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال

از “مثلث وحشت جهادی” چه می‌‌دانید؟

در ماه مارس ۲۰۰۵ “محمد ابراهیم مکاوی”، یکی از برجسته ترین کارشناسان سازمان “القاعده” در امور استراتژی‌های نظامی وثیقه‌ای را در شبکه‌های اینترنتی با عنوان “استراتژی سال ۲۰۱۲ القاعده” منتشر کرد و به بیان ۵ مرحله از طرح‌های نظامی بلند مدت القاعده پرداخت. آنچه در وثیقه منتشر شده از سوی مکاوی قابل تامل بود، این بود که از سرزمین شام یا همان سوریه به عنوان یکی از ضلع‌های مثلث جهادی سازمان القاعده در کنار عراق و افغانستان یاد شده بود. “محمد ابراهیم مکاوی” که بر اساس گزارش‌های موجود در گذشته از استراتژیست‌های نظامی و جنگی ارتش مصر به شمار می‌آمده در توضیحی درباره وثیقه خود به ایجاد “مثلث وحشت جهادی” در منطقه اشاره می‌کند که از افغانستان شروع و پس از گذر از ایران بی‌طرف به جنوب عراق و ترکیه می‌رسد تا از آنجا وارد سوریه و سپس جنوب لبنان شود.


لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید

 

جایگاه سوریه در ادبیات رسانه‌ای سلفی‌های جهادی بحرینی
گروه‌های سلفی جهادی تکفیری بحرینی اهمیت بسیار زیادی در ادبیات رسانه‌ای و تبلیغاتی خود برای سوریه قائل هستند. “شیخ عادل المعاوده”، نماینده برجسته تشکل سلفی “الاصاله” در یکی از سخنرانی‌های خود در ۴ اوت ۲۰۱۲ تاکید می‌کند که هم اکنون کانون مسائل و قضایای جهان اسلام در شام در جریان است.


او در دیدار ۶ اوت ۲۰۱۲ خود با گروهی از جهادی‌های تکفیری مسلح در سوریه ملاقات کرد و در سخنانی با اشاره به مبارزات آنها در سرزمین شام علیه نظام سوریه تاکید کرد که “این انقلاب، فقط انقلاب سوریه نیست، بلکه انقلاب جهان اسلام است”. در ۲۸ اوت سال ۲۰۱۲ “شیخ صلاح الفایز”، مبلغ سلفی جهادی بحرینی در یکی از سخنرانی‌های خود در منطقه “حمد” واقع در جنوب منامه گفت:‌ “آمریکایی‌ها از ریش می‌ترسند، ما به مبارزات و جهاد خود ادامه می‌دهیم و امارت اسلامی را در سوریه بر پا خواهیم کرد”.

او تاکید می‌کند، اگر سلفی‌های جهادی دست به این اقدام نزنند، سوریه توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران غصب خواهد شد که از دید او این طرف‌ها “خوک” و “کفار” نامیده می‌شوند. “شیخ صلاح الفایز” در ادامه تاکیدات خود می‌گوید که مزرها در سوریه یا باید مال ما باشد یا شیعیان، یا کشته می‌شویم یا وجود آنها را سوریه پاک می‌کنیم. هرچه هست، اینکه همزیستی مسالمت آمیزی بین ما وجود نخواهد داشت. در ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ “شیخ حسن الحسینی”، یکی دیگر از مبلغان سلفی جهادی بحرینی ویدیویی را در پایگاه‌های اینترنتی منتشر می‌کند که بیانیه‌ای به نام رجال دینی و مذهبی اهل سنت بحرین است و در آن آمده بود که “هر کس در توان دارد، باید گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه ملحق شود”.

اما “شیخ عادل الحمد”، مبلغ سلفی جهادی بحرینی از جوانان این کشور می‌خواهد تا از فرصت پیش آمده برای جهاد در سرزمین مبارک شام یا همان “سوریه” استفاده کنند و می‌گوید: سوریه هم اکنون مسئله امت و جهان اسلام است و جنگیدن در آن جهاد در راه خدا به شمار می‌آید. “شیخ عادل الحمد” در ادامه خطاب به جوانان بحرینی می‌گوید: ای جوانان به یاد بیاورید، افرادی که در کنار پیامبر(ص) جنگیدند، همه جوان بودند، پس فرصت را از دست ندهید، مردم را به جهاد تشویق کنید با مجوس‌ها، رافعی‌ها و نصاری‌ها در هر جایی که آنها را یافتید، از جمله در سرزمین شام بجنگید.

 

نمایندگان تشکل “الاصاله” در مهمانی ارتش آزاد سوریه
در اوت سال ۲۰۱۲، چهار عضو تشکل سلفی جهادی “الاصاله” توانستند، وارد خاک سوریه شوند و از اماکنی دیدن کنند که گروه‌های مسلح بر آن تسلط داشتند. آنها مدعی شدند که با عناصر ارتش آزاد سوریه دیدار کرده و کمک‌های سلفی‌های جهادی بحرینی به دست آنها رسانده‌اند، در حالی‌که ویدیوهای منتشر شده از سوی این هیئت تنها ملاقات آنها با دو گروه سلفی جهادی نزدیک به گروه “جبهه النصره” را نشان می‌داد. در ویدیویی که در ۶ اوت سال ۲۰۱۲ در پایگاه‌های اینترنتی پخش شد، مشخص گردید که استقبال از هیئت بحرینی توسط فرمانده گروه تروریستی “لوا داوود” انجام شده که در مارس ۲۰۱۳ اعلام کرد که در صدد تشکیل امارت اسلامی در سوریه است. همچنین او در تعدادی از نبردهای جبهه النصره در کنار این گروه جهادی تکفیری بوده که مهمترین آن نبرد آزاد سازی فرودگاه نظامی “تفتناز” در استان ادلب در شمال غربی سوریه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های نظامی شمال سوریه است.

در ویدیویی دیگر که در ۱۳ اوت همزمان با پایان سفر این هیئت بحرینی به اراضی سوریه پخش شد، شیخ عادل المعاوده، شیخ حمدالمهندسی، عبدالحلیم مراد و شیخ فیصل الغریر در کنفرانسی مطبوعاتی حضور پیدا کردند که در آن “ابوعیسی الشیخ”، فرمانده گروه تروریستی “صقور الشام” نیز حضور داشت. او گفت: این هیئت بحرینی برای مسلح کردن ۸۵ جهادی از او حمایت مالی کرده‌اند. در این ارتباط روزنامه “تایم” نیز گزارشی از دیدار فرماندهان جبهه النصره با این هیئت بحرینی را پخش و تاکید کرد که هیئت‌ بحرینی در سفر خود به اراضی سوری دیدارهایی با “ابو محمد الجولانی”، رهبر جبهه النصره انجام داده است.

 

تمام این فیلم‌ها و گزارش‌ها درحالی منتشر شد که این هیئت سلفی جهادی بحرینی در تمام اظهار نظرهای خود مدعی شد، سفر به سوریه جهت ملاقات با ارتش آزاد و حمایت از آن بوده است. شیخ عبدالحلیم مراد در سخنانی در ۲۸ اوت ۲۰۱۲ اعتراف کرد که سفر سریعی به سوریه داشته و طی آن کمک‌های مالی بحرینی‌ها را به دست ارتش آزاد رسانه است. وی همچنین بی‌پروا گفت که از این موضوع باک ندارد که بگوید راهی سوریه شده بوده و کمک‌های مالی بحرینی‌ها را به دست ارتش آزاد سوریه رسانده، چون این اقدام وی و هیئت همراهش کمک به ارتش آزاد سوریه تا این ارتش از آبرو و حیثیت آنها دفاع کند. شیخ فیصل الغریر نیز تاکید کرد که ما حمایت از ارتش آزاد را ادامه خواهیم داد. اما در ورای حمایت از ارتش آزاد مسائل دیگری نهفته بود.

“العداله”، دومین جنبش سلفی جهادی که در بحرین شکل می‌گیرد

در گذشته این گروه در بحرین به عنوان تشکلی غیر قانونی و یا ثبت نشده در قانون تشکل‌های سیاسی این کشور فعالیت می‌کرد. جنبش “العداله” از حیث ساختار تشکلی کثرت‌گرا به شمار می‌آید که حتی عناصر چپ‌گرا هم در آن عضویت دارند و از بارزترین این عناصر چپگرا می‌توان به “عبدالله هاشم”، وکیل معروف بحرینی است. فعالیت جنبش العداله و تاریخ آن از زمان تأسیس نشان می‌دهد که این جنبش مهمترین هدف خود را دفاع از متهمان به تروریسم و زندانیان زندان‌های گوانتانامو اعلام کرده است.

کسانی‌که به تاریخ و فعالیت‌های جنبش العداله و پیشینه‌های ساختاری و تفکرات و اندیشه‌های ایدئولوژیک و ادبیات آن و همچنین تعامل آن با مسائل و قضایای مختلف آگاه هستند، به خوبی می‌دانند که برداشت تشکل العداله از سلفی‌گری جهادی تفاوت بسیاری با تشکل الاصاله دارد. همچنین در می‌یابد که گرایش‌های افراطی و تند این تشکل به اندیشه‌ها و تفکرات “اسامه بن لادن”، رهبر سابق القاعده و دشمنی و خصومت با آمریکا گرایش دارد.

سلفی گری جهادی
زمانی‌که جنبش “العداله” در همایش تأسیسی خود تشکیل خود را اعلام کرد، روزنامه “الایام” به نقل از یک منبع سلفی نزدیک به تشکل “الاصاله” نوشت: معروف‌ترین و بارزترین شخصیت‌های سلفی سیاسی حاضر در این همایش بر این باور بودند، افرادی که میثاق ملی و مشارکت فعالیت‌های سیاسی حکومت از جمله انتخابات شوراهای شهرها و نمایندگی در پارلمان بحرین را قبول کند، کافر و مرتد است، زیرا آنها تجربه‌های وارداتی از غرب به شمار می‌آیند.

 

نخستین نشانه‌ها و گرایش‌های جهادی جنبش “العداله” زمانی بروز کرد که در آوریل سال ۲۰۰۸ میلادی تظاهراتی در منطقه “الجفیر” در اعتراض به بازگشایی مجدد سفارت بحرین در عراق برگزار کرد و طی آن پیروان این جنبش تصاویری از اسامه بن لادن و سایر سران شاخص سازمان القاعده را در دست داشتند و برخی از آنها نیز سر بریدن و قطعه قطعه کردن بدن یک نظامی آمریکایی را به نمایش در آوردند. در این راهپیمایی تعدادی از زندانیان سابق گوانتانامو نیز مشارکت داشتند که بعضی از آنها به عضویت این تشکل در آمده بودند.

در پی این اقدام عبدالله هاشم که به دبیرکلی تشکل “العداله” انتخاب شده بود، از همراه داشتن تصاویر بن لادن و نمایش تکه تکه کردن بدن یک نظامی آمریکایی دفاع کرد و گفت: اسامه بن لادن یکی از رهبران مقاومت اسلامی در جهان است. او در گفت‌وگو با روزنامه الایام گفت که تشکل العداله به عضویت جهادگرانی که پیشتر در افغانستان می‌جنگیدند، افتخار می‌کند و از ده‌ها عضو این تشکل که دارای اعتقادات سلفی جهادی بودند، تمجید کرد که از جمله این افراد فردی به نام “محیی الدین خان” بود که به عضویت کمیته اجرایی تشکل درآمده بود و پیشتر به اتهام عضویت در گروهک‌های تروریستی توسط وزارت کشور بحرین دستگیر و سپس آزاد شده بود.

 

دشمنی با آمریکا
تشکل العداله در طول فعالیت‌های خود برای حمایت و دفاع از بحرینی‌ها و همچنین اتباع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که به اتهام مشارکت در فعالیت‌های تروریستی توسط دولت آمریکا بازداشت شده بودند و در زندان گوانتامو به سر می‌برند، گروهی تشکیل داد و همواره در فعالیت‌ها و تعامل خود با دیگر افراد و تشکل‌ها و یا به عضویت گرفتن اعضای جدید بر اندیشه‌های و تفکرات سلفی جهادی‌اش و دشمنی با آمریکا تاکید و مواضع تندی را در این خصوص اتخاذ می‌کرد.

گرایش‌های تند و افراطی این تشکل در قبال آمریکا موجب شد تا در ۲۰ اوت ۲۰۱۱ عربستان سعودی “محمد جناحی”، رئیس کمیته آزادی‌های تشکل العداله را بازداشت کند که دارای گرایش‌های تند سلفی جهادی نیز بود. همچنین مقامات امنیتی یمن در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳ در فرودگاه صنعا مانع ورود “محیی الدین خان” به خاک این کشور شدند و او با همان هواپیمایی که از بحرین به سمت یمن پرواز کرده بود، به بحرین باز گردانده شد.

فعالیت تشکل‌های سلفی جهادی زیر نظر حکومت بحرین
فعالیت‌های بارز و برجسته لجستیکی سلفی‌های بحرینی به خصوص در بحران سوریه برای بسیاری غیر منتظره و بی‌سابقه بود. به همین دلیل سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا واقعا تمام این فعالیت‌هابدون اطلاع و آگاهی حکومت بحرین انجام می‌شده است. پاسخ این سوال برای همه روشن و واضح است، بدون تردید بدون اطلاع و آگاهی حکومت بحرین هیچ یک از این تشکل‌ها امکان شکل گیری و فعالیت نداشتند. چون در سال ۱۹۹۹ میلادی “شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه معاهده همکاری با گروه‌های اسلامگرای سیاسی اهل سنت امضا کرد که سلفی‌های بحرین را هم در برمی‌گرفت تا هم از افکار و اندیشه‌هایشان مطلع و آگاه باشد و هم مانع از برخی اقدامات آنها شود

 

اتحاد مقدس
بحرین طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ میلادی شاهد اتخاذ مجموعه تدابیری بود که رهاورد آن ظهور قدرتی در بحرین به نام “پیمان مقدس” بود که اخوانی‌های بحرینی را با سلفی‌های این کشور آشتی داده و متحد و هم‌پیمان می‌کرد.پس از آن و برای اولین بار پس از ۷۰ سال در سال ۲۰۰۸ میلادی مقامات بحرینی براساس فرمان صادره از سوی “خلیفه بن احمد آل خلیفه” به عناصر شاغل در دستگاه‌های نظامی و نیروی دفاع این کشور اجازه دادند که محاسن خود را بلند کنند تا پس از آن وزارت کشور بحرین نیز به کارمندان خود اجازه چنین امری را بدهد.

پس از آن نوبت به صدور فرمان‌های دیگری از سوی پادشاه بحرین رسید که نشان از همراهی وی با سلفی‌های بحرینی می‌داد، از جمله فرمان‌های صادره در این ارتباط بازدید از مراکز سیاحتی و گردشگری و انجام گشت‌های تحقیق و تفحص در حدود ۹۰ هتل کشور جهت مقابله با تخلفات دینی و مذهبی آنها، بستن مراکز عرضه لباس و مد، بستن کافه تریاها و ارائه مشروبات الکلی در آنها و در تمام هتل‌ها و رستوران‌های بین المللی بحرین و غیره بود.

پس از آن در سال ۲۰۰۹ وزارت اطلاع رسانی آل خلیفه مجموعه دستوراتی را در خصوص بستن برخی از پایگاه‌ها و شبکه‌های اینترنتی را صادر و استفاده را صادر کرد تا در ادامه و در پاسخ به درخواست نمایندگان سلفی پارلمان بحرین دولت این کشور مجوز داده شده به شبکه تلویزیونی “ام بی سی” جهت پخش یکی از برنامه‌هایش در بحرین را لغو کرد و پس از آن شاهد دخالت خواهر پادشاه بحرین جهت کفالت “وجدی غنیم”، مبلغ سلفی جهادی باشیم که دولت آمریکا وی را به خاطر سخنرانی‌های افراطی و تندش از این کشور بیرون کرد. اما بزرگ‌ترین تغییر و تحول روی داده در کشور بحرین و گرایش آن به سمت مکتب سلفی جهادی را باید در ارتش و دستگاه نظامی این کشور ملاحظه کرد.

 

“شیطان” در ارتش!
پژوهشی که به تازگی (۲۰۱۳) در خصوص تغییر و تحولات جاری در دستگاه نظامی کشور بحرین به دنبال حوادث ناشی از انقلاب ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ در این کشور روی داده به این نکته اشاره می‌کند که “عقاید جنگی و قتل و کشتار بسیاری در قالب مفاهیم و مضامین دینی و مذهبی وارد ارتش بحرین شده که بر آنها ویژگی سلفی جهادی به شکلی آشکار و عیان غلبه می‌کند”. این گرایش به شکلی آشکار در برگزاری مستمر مسابقات حفظ و قرائت و تجوید قرآن میان نیروهای شاغل در وزارت دفاع بحرین نمود پیدا می‌کند که سلفی‌های جهادی بر برگزاری آن اشراف و نظارت دارند. این درحالی است که این سلفی‌های جهادی اداره دایره ارشاد و هدایت مذهبی و دینی وزارت دفاع بحرین را نیز برعهده دارند و از جمله مهمترین اقدامات این دایره صدور کتابچه‌ها و منشوراتی است که اشاعه دهنده و ترویج کننده آیین و آموزه‌ها و تعالیم سلفی جهادی است و در آنها اطاعت از ولی امر و شرکت در هرگونه تظاهرات و راهپیمایی علیه حکومت تحریم و تکفیر و خروج از اطاعت ولی امر بیان شده است.

کمی دقت در محتوا و مضمون مطالب این کتابچه‌ها و منشورات به ما نشان می‌دهد که فتواها دقیقا مشابه همان فتواهایی است که از سوی موسسه فتواهای دینی عربستان سعودی صادر می‌شود و با اندکی دقت در دیدگاه‌ها و مواضع اعلام شده از سوی ارتش بحرین و سخنگوی رسمی آن”خالد ابو العینین” به راحتی می‌توان افراط گرایی مذهبی را در آن مشاهده کرد. همچنین تاملی در تفسیرها و تحلیل‌های شیخ “ناصر بن خالد بن احمد آل خلیفه”، فرزند وزیر دفتر سلطنتی پادشاه بحرین که در ارتش این کشور خدمت می‌کند و دارای منصب ریاست اداره باشگاه الرفاع شرقی در منامه، پایتخت بحرین را در دست دارد، به خوبی بیانگر میزان نفوذ جریان سلفی جهادی در خاندان حاکم بر بحرین است، چراکه صفحه توئیتر شیخ ناصر مملو از اصطلاحات و کلمات و جملاتی است که در میان سلفی‌های جهادی رایج و متداول است و تنها از سوی کسی به کار می‌رود که یک سلفی جهادی واقعی باشد.

شیخ “ناصر بن خالد بن احمد آل خلیفه” در یکی از نوشته‌های خود در صفحه توئیترش می‌گوید که “بحرین از آن همه نیست. بحرین براساس قانون اساسی این کشور، کشوری مسلمان و عربی است” و در ادامه توضیح می‌دهد که “ما نه تنها از اتحاد و همبستگی با مجوسی‌ها که منظور وی شیعیان بحرینی هستند، متنفر هستیم، بلکه برائت از آنها را امری واجب دانسته و کمک به آنها را شرک به خدای متعال و ظلمی بزرگ می‌دانیم”. لازم به ذکر است که صفحه توئیتر شیخ “ناصر بن خالد بن احمد آل خلیفه”، فرزند وزیر دفتر سلطنتی پادشاه بحرین از جمله صفحاتی است که هدف آن آماده کردن سلفی‌های جهادی‌ برای اعزام به سوریه جهت مشارکت در عرصه جهاد علیه نظام سوریه است.

 


وزیر دفاع بحرین و برادرش
“شیخ خلیفة بن أحمد آل خلیفة”، وزیر دفاع بحرین و “شیخ خالد بن أحمد آل خلیفة”، برادر وزیر دفاع بحرین و وزیر دیوان سلطنتی پادشاه بحرین مسئولیت اداره پرونده اسلام سیاسی سنی در بحرین را در دست دارند که سلفی‌های جهادی بحرینی چنان نفوذ چشمگیر و گسترده‌ای در این پرونده دارند که در بسیاری از موارد این‌گونه به ذهن القا می‌کنند که خود صاحبان و اداره کنندگان واقعی این پرونده‌ها هستند و این در کنار نفوذ گسترده آنها در بسیاری از دستگاه‌های رسمی و حکومتی بحرین مانند وزارت امور خارجه، دایره گمرکات، دیوان خدمت مدنی، دایره اوقاف اهل سنت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت اسکان و دایره ارشاد و هدایت مذهبی و دینی وابسته به ارتش بحرین را در برمی‌گیرد.

همچنین میزان نفوذ این جریان را به راحتی می‌توان در موضع گیری شیخ خلیفه بن احمد، فرمانده ارتش و نیروهای مسلح بحرین در قبال بسیاری از پرونده‌ها و قضایا مانند شیعیان، نقش آمریکا و موضع گیری در قبال بحران سوریه ملاحظه کرد که تطابقی تام با دیدگاه‌های جریان سلفی جهادی دارد. شیخ خلیفه بن احمد طی سخنانی که در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۳ ایراد کرد، گفت که وی بر این باور است که “تنها انقلاب سوریه، انقلاب مردمی است و می‌توان بر آن نام انقلاب را نهاد و آنچه در کشورهای دیگر عربی مانند تونس و مصر و لیبی و یمن روی داده نه انقلاب که توطئه‌ای غربی است”. این اظهارات تشابه تام و دقیقی با ادبیات حاکم بر جریان سلفی جهادی بحرین دارد.

دخالت در بحران سوریه
در ۲۱ مارس ۲۰۱۳ “لافی الظفیری”، از اعضای تجمع وحدت ملی که از جمله جریان‌های نزدیک به حکومت بحرین و دارای دو تابعیت بحرینی – سوری است، اعلام کرد که “احمد شباط الظفیری”، خواهر زاده‌اش در یکی از نبردهای سوریه که آن را نبردی جهادی توصیف کرده بود، کشته شده است و در صفحه توئیتر خود نوشت که خواهر زاده‌اش برای چند روز به بحرین سفر کرده و موفق شده بود، به این ترتیب با او دیدار کند، اگرچه وی تحت پیگرد حکومت عربستان سعودی قرار دارد. بسیار سخت است که بتوان تصور کرد، بدون همدستی و هماهنگی در اداره گذرنامه و گمرکات و نفوذ در افراد آن فردی که تحت پیگرد حکومت عربستان سعودی قرار دارد، به راحتی و بدون مشکلی وارد بحرین شود.

در توضیح و تفسیر این پدیده تنها کافی است به این نکته اشاره شود که اداره گمرکات بحرین سال‌های سال است که در دست جریان سلفی جهادی قرار دارد و این جریان بر آن حاکمیت مطلق دارد، اینجاست که به راحتی برخی ترددهای مشکوک اما بی‌سر و صدا و بدون جار و جنجال سلفی‌های جهادی‌ به بحرین را دریافت. در واقع از زمان آغاز بحران سوریه نه اداره گذرنامه بحرین و نه اداره گمرکات این کشور تخلفی را درباره ورود و خروج افراد از بحرین به سوریه و بالعکس ثبت نکرده‌اند. حتی این دو دستگاه حکومتی در قبال سفر غیر قانونی و قاچاق هیئت تشکل “الاصاله” به سوریه و دیدار با سرکرده‌های گروه‌های تروریستی فعال در این کشور و تحویل کمک‌های مالی سلفی‌های جهادی بحرینی به آنها واکنشی از خود نشان نداد و هنگامی‌که از دلیل سکوت این دو دستگاه در قبال این اقدام هیئت تشکل الاصاله سوال شد، یکی از مسئولان این دو دستگاه گفت که جمعیت سیاسی الاصاله در وزارت دادگستری بحرین به ثبت رسیده و مجوزهای لازم برای فعالیت‌های خود را از این وزارتخانه به دست می‌آورد.

و در زمانی‌که قانون جمعیت‌های سیاسی بحرینی آشکارا هرگونه ارتباط جمعیت‌ها و تشکل‌های سیاسی بحرینی با سازمان‌ها و تشکل‌های خارجی که هدف آنها ایجاد تشکیلات نظامی یا شبه نظامی است را ممنوع می‌کند، وزارت کشور بحرین در قبال شماری از شهروندان سلفی جهادی این کشور که برای جهاد راهی سوریه می‌شوند، تنها به دادن توصیه جهت دوری از مناطق درگیری و بحران برای تامین سلامتی و حفظ جان‌ آنها اکتفا کرد و در واکنش کشته شدن یک شهروند سلفی جهادی بحرینی در ۲۸ اوت ۲۰۱۳ در یکی از مناطق درگیری در سوریه شیخ ” راشد بن عبدالله آل خلیفة”، وزیر کشور بحرین تنها به بیان این توصیه به جوانان بحرینی اکتفا کرد که خود را از مناطق درگیری دور نگه دارند و تلاش نکنند که وارد این مناطق شوند.

این درحالی است که حکومت بحرین از هرگونه واکنش در قبال کشته شدن “عبد العزیز العثمان” و برادرش “عبد الرحمن العثمان” در نبردهای جاری در سوریه امتناع کرد. این درحالی است گزارش‌هایی وجود دارند که تاکید می‌کنند، این دو شهروند سلفی جهادی بحرینی از نیروهای وزارت دفاع بحرین بوده‌اند.  در حالی‌که تصاویری از “عبد العزیز العثمان” در پایگاه‌های مختلف اینترنتی منتشر شده که او را در لباس نیروی نظامی و ارتش بحرین در کنار یکی از گروه‌های مسلح فعال در سوریه که علیه نظام این کشور مبارزه می‌کنند، نشان می‌دهد.

در ۴ مارس ۲۰۱۳ نیز فیلمی از “عدنان العرعور”، مبلغ معروف سلفی جهادی در پایگاه‌های مختلف اینترنتی منتشر شد که به شکلی ویژه و خاص از کشور بحرین چه مردم، چه حکومت و چه پادشاه این کشور به حمایت‌ها و کمک‌های بی‌دریغ‌اشان به مردم و انقلاب سوریه تقدیر و تشکر می‌کند و همین موجب شد تا شیخ العرعور در ۲۹ اوت گذشته برای جمع‌آوری کمک در کمپینی که سلفی‌های جهادی بحرینی به این منظور در این کشور و با هدف حمایت از جهاد در سوریه و کمک به آن تشکیل داده بودند، وارد منامه پایتخت بحرین شد.

 

گفته شده که در این سفر شیخ العرعور عبای خود را برای کمک به جهادی‌های تکفیری در سوریه به مزایده گذاشت تا یک سلفی جهادی متمول بحرینی آن را به قیمت ۱۵ هزار دینار بحرینی معادل ۴۰ هزار دلار آمریکایی بخرد. بنابراین در پس سکوت حکومت بحرین در قبال حادثی از این دست دخالت این کشور در بحران سوریه وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد