آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال
آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال

دعاى ندبه

در چند جا از بحار الانواربه نقل از کتاب محمد بن حسین بن سفیان بزوفرى آمده است : گفته اند دعاى ندبه ، دعاى صاحب الزمان است و خواندنش در عیدهاى چهارگانه مستحب است...اى کاش مى دانستم در چه جایى منزل گرفته اى و چه سرزمین و مکانى تو را نگهداشته است . آیا در کوه رضوانى ، یا غیر آن ؟ یا در ذى طوى ؟ سخت است بر من که مردم را ببینم ولى تو دیده نشوى و از تو صدا و رازى نشنوم . سخت است بر من که بر تو بلا چیره شود و صداى زارى و شِکْوه من به تو نرسد ...
لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید
 
ستایش ، خاص خدا ، پروردگار جهانیان است و درود خدا بر آقاى ما محمد ، پیامبرش و بر آل او . سلام کاملى بر ایشان باد . خدایا ستایش از آن توست به خاطر قضا و قدر تو درباره بندگان مقربت که جارى شد ; آنان که خالص شان گردانیدى براى خود و دینت ، چون براى آنها نعمت شایان و پایدارى را انتخاب کردى که نزد توست ، نعمتى که زوال و نابودى ندارد . ( و این ) پس از آن ( بود که ) با آنها شرط کردى تا از درجات ( و ریاست هاى ) دنیاى پست و از زیب و زیورش کناره گیرند ، آنها این شرط را پذیرفتند و تو وفاى آنان را به این شرط دانستى و آنها را پذیرفتى و مقرب درگاهشان کردى و براى ایشان نامى بلند و ثناى آشکار مقرر داشتى .

فرشتگانت را برایشان فرو فرستادى و آنان را به وحى خود گرامى داشتى و به علم خود یاریشان کردى و واسطه درگاهت و وسیله اى به سوى خشنودیت قرارشان دادى ، سپس آدم(علیه السلام) را در بهشت جا دادى ، تا آن گاه که از آن جا بیرونش آوردى و برخى (نوح) را در کشتى سوار کردى و او و همراهانش را که ایمان آورده بودند ، به مهر خود از هلاکت نجات دادى و برخى ( ابراهیم ) را براى خود خلیل گرفتى و او نام نیک را از تو در امت هاى آینده درخواست کرد و تو اجابت کردى و نام او را بلند گردانى . با برخى ( موسى ) از میان درخت به طور مخصوصى سخن گفتى و براى او برادرش ( هارون ) را یاور و وزیر گردانیدى . برخى ( عیسى ) را بدون پدر به وجود آوردى و نشانه هاى آشکارى به او دادى و او را به روح القدس ( جبرئیل ) یارى فرمودى .

براى هر یک دین و قانونى مقرر داشتى و برایش طریقه و برنامه اى قرار دادى و جانشینانى براى او انتخاب کردى تا یکى پس از دیگرى از زمانى تا زمانى نگهبان آیین باشد تا دین تو برپا ماند و حجتى بر بندگانت باشند ، تا باطل بر اهل حق پیروز نشود و کسى نگوید چرا به سوى ما پیامبرى نفرستادى که ما را بترساند و چرا پرچمى راهنما به پا نداشتى تا از آیات تو پیروى کنیم ، پیش از آن که خوار و رسوا گردیم .

تا این که کار را به دست حبیب و برگزیده ات ( حضرت ) محمد رساندى و او چنان بود که او را برگزیدى . بزرگ آفریدگانت و برگزیده برگزیدگانت و برترین انتخاب شدگان و گرامى ترین معتمدان تو بود . او را بر پیمبرانت مقدّم داشتى و به سوى جن و انس فرستادى ومشرق ها و مغرب هاى عالم را زیر پایش گذاردى وبُراق را مسخّر او گرداندى.

او را به آسمان خود ، بالا بردى و علم گذشته و آینده را تا پایان آفرینش به او سپردى ، آن گاه او را به وسیله ترس و رعب ( در دل دشمنش ) یارى کردى و جبرئیل و میکائیل و فرشتگان را گرداگردش قرار دادى . به او وعده پیروزى دینش بر دیگر دین ها را دادى ، اگر چه مشرکان نپسندند . این جریان پس از آنى بود که در جایگاه والایى میان خاندانش ( براى حفظ دین ) قرارش دادى . نخستین خانه اى که براى مردم بنا شد ، را براى او و خاندانش قرار دادى که مکه است و مایه برکت و موجب راهنمایى جهانیان است . در آن نشانه هاى آشکارى است مانند مقام ابراهیم و هر که آن جا برود، ایمن است . و فرمودى: « خدا اراده فرمود از شما اهل بیت ، پلیدى را دور کند و به خوبى شما را پاک گرداند » آن گاه مزد محمد را در کتاب خودت ، دوستى و مودت ایشان قرار دادى و فرمودى :

« بگو من از شما براى رسالت مزدى نمى خواهم جز دوستى خویشانم » و فرمودى : « آنچه مزد از شما خواستم ، آن هم به سود شماست » و فرمودى : « من از شما مزدى براى رسالت نمى خواهم مگر کسى که بخواهد به سوى پروردگار راهى پیش گیرد » و اینها راهى به سوى تو بودند و طریقه سلوک به سوى خشنودیت .

چون روزگار آن حضرت سپرى شد ، على بن ابى طالب را براى راهنمایى برگماشت ( که درودهاى تو بر هر دوى آنها و بر آلشان باد ) زیرا او بیم دهنده و راهنماى هر ملتى بود ، و در برابر مردمى که نزدش حاضر بودند فرمود :

هر که من مولا و سرپرست اویم ، على مولاى اوست . خدایا دوست بدار هر که دوستش دارد و دشمن بدار هر که دشمنش باشد و یارى کن هر که یاریش کند و خوار کن هر که یاریش نکند . نیز فرمود : هر که من پیامبر او هستم ، على امیر و فرمانرواى اوست ، و فرمود : من و على هر دو از یک درخت هستیم و سایر مردم از درخت هاى پراکنده اى هستند ، و رتبه او را نسبت به من ، مانند رتبه هارون نسبت به موسى است ; و فرمود : مقام تو پیش من مانند مقام هارون براى موسى است جز این که پیامبرى پس از من نیست.

دخترش ، بانوى زنان جهان را به او تزویج کرد و براى او از مسجدش آنچه را براى خود حلال بود ، حلال کرد ، یعنى جز در خانه على تمام درهاى مسجد را بست ، سپس علم و حکمت خود را به او سپرد و فرمود : من شهر علمم و على درِ آن است ، هر کس که بخواهد وارد شهر شود و حکمت بخواهد ، باید از در آن درآید ، سپس فرمود : تویى برادر و وصى و وارث من . گوشتت از گوشت من و خونت از خون من است . صلح تو ، صلح من و جنگ تو ، جنگ من است . ایمان با گوشت و خون تو آمیخته شده ، چنان که با گوشت و خون من آمیخته است . فرداى محشر بر سر حوض ( کوثر ) جانشین منى و قرض مرا مى پردازى و به وعده هاى من وفا مى کنى و شیعیانت بر منبرهایى از نور با چهره هاى ( نورانى و ) سفید در بهشت اطراف منند و آنها همسایگان منند . اگر تو نبودى اى على ، مؤمنان پس از من شناخته نمى شدند .

آن جناب پس از رسول خدا ، راهنماى روشنایى از کورى جهالت ، رشته محکم خدا و راه راست او بود . کسى بر او در نزدیکى به رسول ( از نظر سابقه در دین ) پیشى نگرفت و کسى نتوانست در منقبت ها به او برسد . همانند رسول خدا طبق تأویل و باطن قرآن مى جنگید و درباره خدا باکى از سرزنش ملامت کنندگان نداشت . در راه خدا خون بزرگان عرب را به خاک ریخت و دلاورانشان را کشت و با گرگانشان درافتاد و همین سبب شد که در دل هاى ایشان کینه ها بگذارد ، کینه هاى جنگ بدر و خیبر و حنین و غیر آنها ، پس دشمنى او را به دل گرفتند و به جنگ و مخالفت با او برخاستند تا با پیمان شکنان ( طلحه و زبیر و همراهان ) و زورگویان ( معاویه و همدستانش ) و از دین بیرون رفتگان ( اصحاب نهروان ) نبرد کرد . شقى ترین مردم پسینیان از شقى ترین پیشینیان پیروى کرد ، و او را کشت . دستور رسول خدا درباره راهنمایان دین ، که یکى پس از دیگرى فرموده بود ، اجرا نشد . امت بر دشمنى با آن حضرت پافشارى کردند و براى قطع رحم او و تبعید ( و آواره کردن ) فرزندانش گرد آمدند ، جز اندکى که در رعایت کردن حق وفا کردند ، در نتیجه جمعى کشته و گروهى اسیر و دسته اى از وطن آواره گشتند .

قلم قضا و تقدیر طورى بر اهل بیت جارى شد که امید پاداش نیک مى رود ، زیرا (کره) زمین از خداست و به هر که از بندگانش که بخواهد آن را ارث مى دهد و به او وامى گذارد و سرانجام نیک از آن پرهیزکاران است . پروردگار ما منزه است و وعده اش حتماً انجام شدنى است . خدا خلف وعده نمى کند و او نیرومند فرزانه است .

پس گریه کنندگان باید بر افراد پاک از خاندان محمد و على بگریند و زارى کنندگان زارى کنند و براى امثال آنها اشکها روان گردد و فریاد زنندگان فریاد کنند و شیون کنندگان شیون ; خروش کنندگان خروش سر دهند که : کجاست حسن ؟ کجاست حسین ؟ کجایند فرزندان حسین ؟ شایسته اى پس از شایسته دیگر و راستگویى پس از راستگویى دیگر ، کجاست آن راه حق ؟ کجایند برگزیدگان ؟ کجایند خورشیدهاى تابان ؟ کجایند ماه هاى نورافشان ؟ کجایند اختران فروزان ؟ کجایند بزرگان دین و پایه هاى دانش ؟ کجاست به جا مانده خدا که بیرون از خاندان عترت هدایتگر نیست ؟ کجاست آن که براى ریشه کن ساختن ستمگران آماده شده است ؟ کجاست آن که براى راست کردن نادرستى ها و کجى ها چشم به راهش هستند ؟ کجاست آن مایه امید براى از بین بردن ستم و تجاوز ؟ کجاست آن که ذخیره شده براى نو کردن واجبات و سنت هاى دین ؟ کجاست آن که براى زنده کردن کیش و آیین انتخاب گشته است ؟ کجاست آن که براى زنده کردن قرآن و حدودش ، آرزویش را داریم ؟ کجاست زنده کننده آثار دین و اهل دین؟ کجاست درهم شکننده شوکت زورگویان ؟ کجاست ویران کننده بناهاى شرک و دورویى ؟ کجاست نابود کننده اهل فسق و گناه و طغیان ؟ کجاست آن که شاخه هاى گمراهى و اختلاف را از بین مى برد ؟ کجاست محو کننده آثار کجروى و هوا و هوس ها ؟ کجاست پاره کننده دام هاى دروغ و بهتان ؟ کجاست نابود کننده سرکشان ؟ کجاست ریشه کن کننده ستیزه جویان و گمراهان و بى دینان ؟ کجاست عزت بخش دوستان و خوار کننده دشمنان ؟ کجاست گردآورنده سخنان پرهیزکارى ؟ کجاست آن درگاه و راه خداوند که از آن جا به سوى خدا مى روند ؟ کجاست آن آیینه خدایى که اولیا به سویش توجه مى کنند ؟ کجاست آن سبب خدایى ، میان زمین و آسمان ؟ کجاست آن فرمانرواى روز فتح و پیروزى و برافرازنده پرچم هدایت و راهنمایى ؟ کجاست گردآورنده شایستگى و خشنودى حق ؟ کجاست خونخواه پیامبران و فرزندان پیامبران ؟ کجاست خونخواه کشته کربلا ؟ کجاست آن یارى شده و پیروزمند بر کسانى که بر او ستم کردند و دروغ بستند ؟ کجاست آن درمانده اى که چون دعا کند ، به اجابت برسد ؟ کجاست صدر مخلوقات عالم ، آن نیکوکار با تقوا ؟ کجاست فرزند پیامبر برگزیده و فرزند على مرتضى و فرزند خدیجه روشن سیما و فرزند فاطمه کبرى؟

پدر و مادرم فدایت باید ، خودم بلا گردان و سپر پیش روى تو باشم ، اى فرزند بزرگان ، مقرّب درگاه حق ، اى فرزند نجیبان گرامى ، اى فرزند راهنمایان هدایت یافته ، اى فرزند نیکان پاکیزه ، اى فرزند گرامیان برگزیده ، اى فرزند پاکان پاکیزه ، اى فرزند جوانمردان و پُر جود برگزیده ، اى فرزند دریاهاى بخشش و عطاى گرامى ، اى فرزند ماه هاى نور افشان ، اى فرزند چراغ هاى تابان ، اى فرزند ستارگان فروزان ، اى فرزند اختران درخشان ،

اى فرزند راه هاى روشن ، اى فرزند نشانه هاى آشکار ، اى فرزند دانش هاى کامل ، اى فرزند آیین هاى معروف و مشهور ، اى فرزند آثار و نشانه هاى رسیده (از خدا و انبیا)، اى فرزند معجزات موجود ، اى فرزند دلیل هاى آشکار ، اى فرزند راه مستقیم ، اى فرزند آن خبر بسیار بزرگ ، اى فرزند کسى که در دفتر اصلى نزد خدا والا و فرزانه است، اى فرزند آیات و نشانه هاى آشکار ، اى فرزند دلیل هاى هویدا ، اى فرزند برهان هاى نمایان روشن ، اى فرزند حجت هاى رسا ،

اى فرزند نعمت هاى شایان و فراوان ، اى فرزند طه و آیات محکم قرآن ، اى فرزند سوره یس و ذاریات ، اى فرزند سوره طور و العادیات ، اى فرزند کسى که ( در شب معراج ) به فاصله دو کمان یا کم تر ، در قرب نسبت به خداى والا نزدیک و نزدیک تر شد.

اى کاش مى دانستم در چه جایى منزل گرفته اى و چه سرزمین و مکانى تو را نگهداشته است . آیا در کوه رضوایى ، یا غیر آن ؟ یا در ذى طوى ؟ سخت است بر من که مردم را ببینم ولى تو دیده نشوى و از تو صدا و رازى نشنوم . سخت است بر من که بر تو بلا چیره شود و صداى زارى و شِکْوه من به تو نرسد .

جانم به قربانت ، اى پنهانى که از میان ما بیرون نیستى . جانم به قربانت ، اى دور از نظرى که از ما دور نیست . جانم به قربانت ، اى آرمان هر مشتاقى که مردان و زنان باایمان آرزویت مى کنند و به یاد تو ناله از دل مى کشند . جانم به قربانت ، اى دارنده عزتى که کسى بر تو برتر نیست . جانم به قربانت ، اى مجد و شوکت ریشه دارى که همطراز ندارد . جانم به قربانت ، اى نعمت دیرینه اى که مانند ندارد . جانم به قربانت ، اى قرین شرف و بزرگوارى که برابر ندارد .

تا کى سرگردان تو باشم ، اى مولاى من ؟ تا کى و به چه زبانى وصف تو گویم و درد دل کنم ؟! ناگوار است بر من که پاسخ از دیگرى جز تو بشنوم و با او گفتگو کنم . سخت است بر من که بر تو بگریم ولى مردم تو را واگذارند . سخت است بر من که بر تو بگذرد آنچه مى گذرد .

آیا کمک کارى هست که با او فریاد و گریه را طولانى کنم ؟ آیا بى تابى ( مانند من ) هست که چون به خلوت برود ، در زارى و جزع کمکش کنم ؟ آیا چشمى هست که خار فراق در آن خلیده و گریان باشد تا چشم پرخار من نیز یاریش دهد ؟ آیا اى پسر احمد ! به سویت راهى هست تا دیدارت کنم ؟ آیا روز جدایى ما به وعده تو پیوست مى شود تا بهره مند گردیم ؟

کى مى شود که به سرچشمه هاى پرآبت درآییم و سیراب شویم ؟ کى مى شود که از آب وصل تو سیراب گردیم که تشنگى ما به درازا کشید ؟ کى مى شود که صبح و شام را با تو به سر بریم و دیده روشن کنیم ؟ کى مى شود که ما را ببینى و ما تو را ببینیم و پرچم پیروزیت را برافراشته باشى و مردم آن را ببینند ؟

آیا مى شود که بببینیم روزى که ما دورت را گرفته ایم و تو رهبر باشى و زمین را پر از عدل کنى و خوارى و کیفر را به دشمنانت بچشانى و سرکشان و منکران حق را نابود کنى و ریشه گردنکشان را بزنى و اساس ستمکاران را برکنى و ما بگوییم : الحمد لله رب العالمین ؟!

خدایا تویى برطرف کننده گرفتارى ها و بلاها . از تو دادرسى و یارى مى جویم که دادخواهى و یارى نزد توست . تویى پروردگار آخرت و دنیا ، پس فریاد رسى کن اى فریادرس درماندگان ، از بنده ناچیز گرفتارت ، آقایش را به او نشان بده ، اى نیرومند و توانا . به دیدار آن حضرت ، اندوه و سوزش دلش را زائل کن . سوز عطش را فرو نشان ، اى که بر عرش استوارى . اى که بازگشت و سر منزل هر چیز به سوى توست . خدایا ! ماییم بندگان تو که شیفته دیدار نماینده ات هستیم ، آن که مردم را به یاد تو و پیامبرت مى اندازد . تو او را آفریدى که نگهدار و پشتیبان ما باشد و زنده اش داشتى تا پناهگاه ما باشد و او را پیشواى مؤمنان گرداندى ، پس به آن جناب از طرف ما تحیت و سلامى برسان و بدینوسیله ( اى پروردگار ) بر کرامت و مقام ما بیفزا ! جایگاه او را جایگاه و اقامتگاه ما قرار ده . نعمتت را بر ما به ظهور آن بزرگوار کامل کن ، تا ما را به بهشت هاى تو ببرد و به رفاقت شهیدان و بندگان خالصت برساند .

خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست ، درود فرست بر محمد ، جد بزرگوار او و رسول تو ، آن آقاى بزرگ و بر على پدر بزرگوارش ، آن آقاى کوچکتر و بر جده اش صدیقه کبرى فاطمه ، دختر محمد و به امامان و برگزیدگان نیک رفتار ، یعنى پدران آن حضرت و بر خود آن جناب ، فزون ترین و کامل ترین و تمام ترین ومدام ترین و بیشترین و فراوانترین درودى که بر یکى از برگزیدگان و نیکان خلق خود بفرستى . درود فرست بر آن جناب ، درودى که بى حد و مدتش بى نهایت و تمام نشدنى باشد . خدایا حق را به وسیله آن حضرت برپا دار و باطل را به او نابود گردان . دوستانت را به وسیله اش به دولت برسان. دشمنانت را به دست او خوار گردان . خدایا میان ما و او را به پیوندى وصل کن که ما را به ولایت پدران او برساند و ما را از کسانى بگردان که دامن آنها را بگیرند و در سایه لطف آنها بایستند. بر اداى حقوق آن حضرت کمکمان کن و در سعى و کوشش براى فرمانبرداریش و دورى از نافرمانیش بر ما به خشنودیش منت بگذار. بر ما رأفت و مهربانى و دعا و خیر آن حضرت را ببخش ، بدان حد که بدان وسیله به رحمت وسیع تو و به کامیابى از نزد تو برسیم . نمازهاى ما را به وسیله او بپذیر و گناهانمان را بیامرز و دعاهایمان را مستجاب کن . روزى هاى ما را بدان حضرت گسترده قرار ده و اندوه هاى ما را به وسیله اش برطرف کن و حاجت هایمان را روا دار . به سوى ما ( پروردگار ) به آن روى بزرگوارت، توجه کن و تقرب جویى مارا به درگاهت بپذیر و بسوى ما به نگاهى مهربانانه بنگر تا بدان وسیله بتوانیم مقام خود را پیش تو به کمال برسانیم . و دیگر آن مقام را از ما بازنگیر ، به جود خودت قَسَم ! از حوض جدش سیرابمان کن ، از جام او و به دست آن جناب ، سیر و سیراب و گوارا که تشنگى پس از آن نباشد ، اى مهربانترین مهربانان .

پس از دعا باید نماز زیارت خواند ( که شرح آن گذشت ) بعد هر چه مى خواهى ، دعا کن ، که ان شاء الله برآورده شود .


ر.ک : ابن مشهدى در المزار /573 ، طبرسى در احتجاج 2/492 ، بحار 53/171 و 94/2 و 36 و 102/81 و 92 ، مصباح الزائر /223 ، اقبال 1/504 .

 
نظرات 3 + ارسال نظر
طاها دوشنبه 4 شهریور 1392 ساعت 00:47 http://bnahayat.blogsky.com

سلام
وبلاگ بسیار خوبی داری
میای با هم تبادل لینک کنیم؟؟
اگه جوابت مثبته ب این ادرس ی پیام بده..ممنون
bnahayat.blogsky.com

sana دوشنبه 4 شهریور 1392 ساعت 00:55 http://www.iramit.net/irabest

جشنواره انتخاب برترین سایت و وبلاگ ایرانی
جای شما خالیست
http://www.iramit.net/irabest

خاکی دوشنبه 4 شهریور 1392 ساعت 09:02 http://www.gheybat12.blogsky.com

سلام.اگرمایل باشید تبادل لینک کنیم؟
اللهم عجل لولیک الفرج

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد