آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال
آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال

امام زمان از یاران خود چه پیمانی می‌گیرد؟

وظیفه اصلی منتظران ظهور امام زمان (عج) در انتظار ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عج) دوگونه است: یکی انتظار اعتقادی و شعاری و دیگری انتظار عملی و فراهم کردن زمینه ظهور آن حضرت، آنچه که مهم‌تر و ماموریت اصلی منتظران ظهور است، انتظار عملی و زمینه‌سازی برای برپایی حکومت عدل جهانی، در ظهور حضرت مهدی(عج) است.
لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید
 
علی‌ بن محمد از محمدبن ‌علی بن‌ابراهیم و او از عبدالله بن صالح نقل می‌کند که گفت: "امام زمان(عج) را در کنار حجرالاسود مشاهده کردم که مردم همگی جذب نورانیت وجود او شده بودند، در حالی که ایشان را نمی‌شناختند، چنین مجذوب بودند".


درحالی که حضرت صاحب‌الزمان(عج) می‌فرمود: "ما بهذا امروا"؛‌ "به این کار امر نشده‌اند"، کنایه از اینکه شیعیان به کارهای عملی، جهت فراهم کردن زمینه ظهور آن حضرت مامور هستند و باید همه به دنبال آن کار بروند و صرف ایستادن و به به گفتن کافی نیست. (فرهنگ سخنان حضرت مهدی (عج)، محمد دشتی (ره)، صفحه71-72، به نقل از اصول کافی، جلد یک صفحه 331)

 

 

شرایط بیعت یاران خاص با امام زمان(عج)

 


حضرت امیرالمومنین(ع) درخطبه معروف به "خطبةالبیان" که در بصره ایراد فرمودند، در بیان علائم و نشانه‌های ظهور امام زمان(عج) و نیز وقایع هنگام و بعد از ظهور آن حضرت، مطالبی فرمود که در بخشی از آن آمده است:


پس از آن‌که حضرت صاحب‌الزمان(عج) در ابتدای ظهور، یاران خاص خویش، یعنی همان 313نفر را مورد آزمایش قرار می‌دهد و آنان را در طلب آن حضرت از مکه به مدینه، 3 بار رفت و آمد می‌کنند، آن بزرگوار بین صفا و مروه بر آنان ظاهر می‌شود و خطاب به آنان می‌فرمایند: "انی لست قاصعاً امراً حتی تبایعونی علی ثلاثة خصلةٍ تلزمکم لا تغیّرون منها شیئاً و لکم علیّ ثمان خصالٍ فقالوا: سمعنا و اطعنا فاذکر لنا ما انت ذاکره، یا ابن رسول الله!"؛ "هیچ برنامه روشنی برای شما ارائه نمی‌دهم،‌ مگر این که با من هم‌پیمان شوید که سی خصلت را همواره مراعات کنید و هرگز هیچ یک از آنها را تغییر ندهید و رها نکنید، در برابر پیمانی که شما با من می‌بندید، من هم با شما پیمان می‌بندم، هشت خصلت را همواره مدنظر داشته باشم".

 


آنان عرض می‌کنند: ‌ما گوش به فرمان و مطیع هستیم، ای پسر پیامبر خدا! هر شرطی که می‌خواهی مطرح فرما، پس از آن که یاران اعلان آمادگی کردند، حضرت صاحب الزمان(عج)، به طرف کوه صفا حرکت می‌کند و آنان نیز همراه آن حضرت حرکت می‌کنند، در آنجا امام زمان(عج) خطاب به آنان می‌فرماید: "اما آن 30 نکته‌ای که باید منشور هم‌پیمانی شما با من باشد، مواردی است که در ذیل می‌آید:


1- هرگز از اطاعت من سرپیچی نکنید و از هیچ یک از اصول توافقات عقب نشینی نکنید.


2-هرگز دست به دزدی نزنید.


3- هرگز به زناکاری آلوده نگردید.


4- هرگز فعل حرام انجام ندهید.


5- هرگز به فحشا و فساد گرایش نداشته باشید.


6- به ناحق هیچ کس را نزنید.


7- به زراندوزی و جمع کردن طلا مبادرت نکنید.


8- به جمع کردن نقره مشغول نشوید.


9- گندم را احتکار نکنید.


10- هرگز جو را احتکار نکنید.


11- هیچ مسجدی را خراب نکنید.


12- هرگز شهادت باطل ندهید.


13- هرگز از مومنین بدگویی نکنید.


14- هرگز ربا نخورید.


15- در سختی‌ها بردبار باشید.


16- بر هیچ خداپرستی لعنت نفرستید.


17- هرگز شراب نخورید.


18- هرگز لباس زربافت (بافته شده از تاروپود طلا) نپوشید.


19- هرگز پارچه ابریشمی را به روی خود نیندازند.


20- لباسی که از دیباج «پارچه ابریشمی رنگ شده» دوخته شده است را نپوشید.


21- دشمن شکست خورده در حال فرار را تعقیب نکنید و نکشید.


22- هیچ خون ناحقی را نریزید.


23- با هیچ مسلمانی به حیله و نیرنگ برخورد نکنید.


24- حتی بر کفار هم تجاوز و ستم نکنید.


25- با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نکنید.


26- هرگز لباس دوخته شده از ابریشم بر تن نکنید.


27- در زندگی ساده‌زیست باشید و خاک، فرش زندگی شما باشد.


28- از فساد و فحشا همواره بیزاری بجویید.


29- امر به معروف را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید.


30- همواره نهی از منکر کنید.


هرگاه شما نسبت به این 30 مورد ذکر شده با من پیمان بستید، این حق را خواهید داشت که من هم در مورد هشت چیز با شما پیمان بسپارم:


1-متعهد می‌شوم، شما دوستان خاص من باشید و دیگران را بر شما ترجیح ندهم.


2- لباس‌هایی را که می‌پوشم، مانند لباس‌های شما باشد.


3- غذا و خوراکم مانند غذای شما باشد.


4- مرکب سواری من همطراز مرکب شما باشد.


5- در همه حال و هر زمان با شما باشم.


6- همواره همراه با شما حرکت کنم.


7- در زندگی به مقدار کم راضی باشم.


8- زمین پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد کنم.


پس همگان، خدا را آن گونه که شایسته است، عبادت می‌کنیم، من به عهدم با شما وفا می‌کنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانید."


حال آیا ما منتظر واقعی امام عصر(عج) هستیم؟ می‌توانیم با توجه به این تعهدات خود را بیازماییم.

 

به نقل از خبرگزاری شبستان، یادداشتی از مریم محمودزاده، استاد دانشگاه شهیدبهشتی
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد