لطفا
به ادامه
مطلب مراجعه
کنید
در ضمن بررسى ویژگیهاى حکومت جهانى حضرت مهدی (عج)، این سؤال مطرح است که
با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و ارتشهاى عظیم و منظم و پیچیده و
سلاحهاى فوق مدرن الکترونیکى و تکنیک برتر ابرقدرتها و سلاحهاى هستهاى و
طرحهاى جنگ ستارگان و ... پیروزى جهانىبراى امام زمان ، علیهالسلام،
چگونه میسر است؟
اصولا چون چنین پیروزى عظیمى، اگر محال نباشد، ممکن
و آسان هم نیستباید دید زمینه و عوامل چنین پیروزیى چیست و راه آن کدام
است؟ در این بحثبه عوامل پیروزى آن حضرت در این قیام جهانى و فتح نهایى
عالم توسط ایشان مىپردازیم و با توجه به روایات و احادیث رسیده این عوامل
را بررسى مىکنیم.
در ضمنبررسىویژگیهاىیاران حضرت مهدى ،علیهالسلام، و خصوصیات لشکریانش به این نکته برمىخوریم که آنان «منصور بالرعب» هستند.
منصور
بالرعب بودن، یعنى آنکه پیروزى آن حضرت ظاهرا در سایه رعب و وحشتى است که
در دل دشمنان، از او و لشکریانش ایجاد مىشود و آنها از قدرت و پیروزیهاى
او به قدرى به هراس مىافتند که توان استقامتخویش را از دست مىدهند یا
تسلیم مىشوند و یا سلاحها را بر زمین مىگذارند و فرار مىکنند و این خود
زمینه پیروزى و فتح بدون درگیرى و خونریزى و جنگ را براى آن حضرت فراهم
مىسازد.
دشمنان آن حضرت از ترس برخورد نظامى و درگیرى با امام،
سلاحهاى خود را بر زمین مىگذارند یا با بلندکردن پرچم سفید، تسلیم
مىشوند و یا از پیشاپیش لشگر او مىگریزند.
در تاریخ از اینگونه
پیروزیها دیده شده که سپاهى با مشاهده قدرت طرف مقابل متزلزل و مرعوب
مىشدند و سرانجام قبل از رسیدن لشگر، خود را تسلیم مىکردند.
پیامبر
اسلام،صلىالله علیهوآله، طبق شواهد تاریخى و آیات قرآن از این
موهبتبرخوردار بوده و درمواردىصلابت و ابهت آن حضرت و تصمیم و اراده
شکستناپذیر او دلهاى دشمنان را به لرزه افکنده و آنان را پریشان ساخته
است و پیش از درگیرى و یا به مجرد رویارویى ، شکستخورده و پا به فرار
نهاده یا تسلیم شدهاند.
پیامبر اسلام در «غزوه بدر» با اقلیتى غیر
مجهز و بسیار کم در برابر سپاهى مجهز و چندین برابر، نه تنها ایستاد، بلکه
به پیروزى جالبى هم رسید و این خود از مواردى است که دشمن با رعبى که در
دلش از پیامبر اسلام توسط خداوند مىافتد و با دادن بیش از هفتادکشته و
مجروح و به جا نهادن اسیران زیاد، پا به فرار مىگذارد. ابوسفیان مىگوید
به محضرساندن کاروان به مکه بسرعتبه بدر مراجعه کردم ، لشکر در حال فرار
بود و به هر کس مىگفتم: بایست! مىگفت: على ،علیهالسلام، سوار بر اسب
مرا تعقیب مىکند.
در جنگ خندق پس از محاصره مدینه توسط نیروهاى قریش
و احزاب و عبور «عمروبنعبدود» و همراهان او از خندق و رجزخوانى عمرو،
اضطراب و دلهرهاى بین مسلمین رخ داده بود که به تعبیر قرآن «و زلزلوا
زلزالا شدیدا» (1) و فریاد «متى نصرالله» سر مىدادند.
آنگاه که
حضرت على ،علیهالسلام، عمرو را با یک ضربت از پا درآورد و پیامبر
،صلىالله علیهوآله،فرمود: «ضربة على یوم الخندق افضل من عبادةالثقلین»
ترس و رعب عجیبى در دل دشمن افتاد و شبانه فرار کردند.
و نیز در جنگ با یهود بنىنظیر و بنى قریظه، ترس و نگرانى به حدى بود که به تعبیر قرآن:
«وقذف فى قلوبهم الرعب یخربون بیوتهم بایدیهمو ایدى المؤمنین» (2)
و در دلشان (از سپاه اسلام) ترس افکند تا به دستخود و به دست مؤمنان خانههاشان را ویران کردند.
ویادر
فتح مکه زمینه چنان فراهم مىشودوبهگونهاىمرعوبمىگردند که جرات هر
گونه مقاومت و رویارویى از لشکر جرار قریش و ابوسفیان سلب مىگردد و همه
طوعا و کرها تسلیم مىشوند و شعار «لااله الاالله وحده وحده وحده انجز
وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزمالاحزاب وحده» تحقق مىیابد.
باز
درانقلاب اسلامى ، دیدیم که دشمن با همه قوا و توان وسلاحهاى مدرن، چگونه
صحنه را خالى مىکرد، مخصوصادرآخرینروزهاى پیروزى انقلاب اسلامى شاهد
بودیم که در پى فرمان حضرت امام، قدسسره، و ریختن همه مردم به خیابانها
با فرمان رهبرانقلاب، چگونه نیرومندترین ارتش خاورمیانه عملا جا خالى کرد
و نیروهاى انقلاب پیروز شدند.
در جنگ تحمیلى هم نمونههایى از این
پیروزیها را در فتح خرمشهر و آبادان و فتحالمبین دیدیم که نیروى مجهز و
برتر مهاجمان، با روحیه متزلزل در اثر ترس و وحشتشعار اللهاکبر چگونه
شکستخورد و تسلیم شد.
اینها نمونه کوچکى است از پیروزى که در سایه ترس و رعب در دل دشمن به وجود مىآید.
پس
بسیار روشن است که یکى از عوامل عمده پیروزى ارتش امام زمان ،علیهالسلام،
همان رعب است که از آوازه حضرت و تایید ونصرت او از طرف خدا در دل دشمنان
خدا و امام زمان ،علیهالسلام، مىافتد و این حقیقت در لابلاى آیات و
روایات مشهود است.
اینک آیاتى که دلالتبر اینگونه پیروزیها دارد و
مىرساند که پیامبر، صلىالله علیهوآله،در مواردى ، منصور بالرعب بوده
است از نظر شما مىگذرانیم:
1. «سنلقى فى قلوبالذین کفرواالرعب بما اشرکوا بالله» (3)
بزودى در دلهاى کفار رعب و هراس مىافکنیم به خاطر آنکه شرک براى خدا قائل شدند.
2.«سالقى فى قلوب الذین کفروا الرعب فاضربوا فوقالاعناق» (4)
بزودى
در دلهاى کافران وحشت و ترس مىافکنیم ، پس ضربهها را بر بالاى گردنها
(یعنى مغزشان) فرود آورید. این در رابطه با رعبى است که در دل کفار قریش
در جنگ بدر افتاد و سبب پیروزى مسلمانان بر آنها شد.
3. «و قذف فى قلوبهم الرعب فریقا تقتلون و تاسرون فریقا» (5)
در دل یهودیان رعب و وحشت افتاد که سبب فروآمدن از دژهایشان شد و شما گروهى را کشتید و گروه دیگرى را به اسارت گرفتید.
4. «فاتاهم الله من حیث لم یحتسبوا و قذف فىقلوبهمالرعب» (6)
پس قدرت خداوند از جایى که گمان نمىبردند، آمد و رعب وحشتى در دل آنان افتاد.
در
بسیارى از روایات ما همین صفت و ویژگى پیامبر،صلىالله علیهوآله،براى
حضرت مهدى ، علیهالسلام،نقلشدهاست، علاوه بر روایاتى که قبلا اشاره شد
به اینکه رعب پیشاپیش لشکر امام زمان از هر طرف مىرود یعنى از فاصله دور
دشمن او مرعوب مىگردد و فرار مىکند یا تسلیم مىشود .
امام
باقر ،علیهالسلام، مىفرماید: «همه سنن انبیا در امام زمان جمع است (که
بعدا در این زمینه بحثخواهیم کرد) ولى از سنتهاى جدش مصطفى،صلىالله
علیهوآله، قیام به شمشیر و منصور بالرعب است.
«و اما شبهة من
جده المصطفى محمد،صلىاللهعلیهوآله، فخروجه بالسیف و قتله اعداءالله و
اعداءرسوله و الجبارین و الطواغیت و انه ینتصر بالسیف و الرعب و انه لا
ترد له رایة ...» (7)
از سنتهاى جدش قیام امام زمان با شمشیر و قیام
مسلحانه است و نابودى دشمنان خدا و رسول خدا و ستمگران و طاغوتها است و
منصور به رعب و تسلیم همه پرچمها در برابر اوست.
امام محمدباقر،علیهالسلام،نیز مىفرماید:
«القائم،علیهالسلام،منا منصور بالرعب، موید بالنصر تطوى له الارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب» (8)
قائم
،علیهالسلام، ما یارى شده به رعب است و تاییدشده با پیروزى است. تمام
زمین به تصرف او درمىآید و گنجهاى زمین براى او ظاهر مىشود و سلطه او بر
شرق و غرب مىرسد.
امام صادق ،علیهالسلام، مىفرمود:
«انالقائممنامنصوربالرعبموید
بالنصر تطوى لهالارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانهالمشرق و المغرب و
یظهرالله به دینه ولوکره المشرکون» (9)
4. در ذیل تفسیر آیه «اتى امرالله فلاتستعجلوه» مىفرماید: (10)
«هو امرنا امرالله تعالى عزوجل ان لانستعجل به حتى و یویده بثلاثة اجناد الملائکه المؤمنین والرعب» (11)
او همواره با سه گروه سپاه تایید مىشود. سپاه فرشتگان ، سپاه مؤمنان مخلص و سپاه رعب و ترس.
هشام بن سالم از امام صادق ، علیهالسلام، نقل مىکند:
«... فلا یبقى بین الخافقین الا خافه» (12)
در میان شرق و غرب کسى نمىماند مگر اینکه از او مىهراسد.
ابىبصیر
از امام صادق ، علیهالسلام، نقل مىکند که آن حضرت درباره نشر و گسترش
پرچمحضرتمهدى،علیهالسلام، پس از نقل مطالبى مىفرماید:
«و
یسیرالرعب قدامها شهرا وراءها شهرا و عن یمینها شهرا و عن یسارها شهرا، ثم
قال یا ابامحمد، انه یخرج موتورا غضبان اسفا لغضبالله على هذاالخلق».
(13)
با توجه به معناى لغوى رعب که همان خوف و در واقع ترس شدیدى
است که کتمان آن ممکن نیست، روشن مىشود منصور به رعب بودن آن حضرت ممکن
استبه این معانى باشد:
1. مردم مخالف و دشمنان ، روحیه خود را
ببازند و جرات مقاومت در برابر او نکنند و از ترس لشکر مقاوم و غیرقابل
نفوذ و شکستناپذیر آن حضرت ، تسلیم شوند.
2.آوازه آن حضرت و لشکرش
چنان رعبآور است که شهرهاى دور دست که با لشکر امام به مسافتیک ماه
راهرفتن، فاصله دارند، از هر طرف بدون درگیرى و رویارویى و مقاومت تسلیم
مىگردند، چنانچه حدیث ابى بصیر گویاى آن است.
3. تمام دشمنان آن حضرت در خوف شدید به سر مىبرند و این ترس خودمقدمه پیروزى امام و شکست دشمنان امام است.
این رعب و ترس از چند جهت ممکن است رخ دهد:
الف)
از نظر اعجاز و قدرت خداوند که هراس و رعب در دلهاى دشمنان امام و
ابرقدرتها بیفکند و قدرت اراده و تصمیم به مقاومت را از آنان سلب نماید،
نتیجه اینکه زودتر تسلیم گردند. گویى چنان از خود بىخود شوند و دست و پاى
خود را گم کنند که توان حرکت نیابند همانند بره در برابر شیر و ...!
ب)
آوازه پیروزى سریع حضرت و شیوع فتح و نصرت او در سراسر بلاد و ویژگى یاران
او و لشگریانش که مقاوم و شکست ناپذیرند، سبب این خوف و رعب گردد.
ج)
انتشار حرکت و قیام امام و آمادگى باطنى مردم ممکن است، سبب پیوستن مردم
به امام شود و در تمامى کشورها نیروها و مردم خواستار همکارى با امام زمان
گردند و در نتیجه شورشها و قیامهاى داخلى رخ دهد و موجب انشعاب حکومتها
وتقسیم و تجزیه آنان گردد و عملا ایجاد ترس و وحشت و رعب در دلهاى حاکمان
و طاغوت و قدرتها شود.
د) امامزمان با احاطهاى که بر اسرار غیب
دارد ممکن است راز و رمز آنان را قبلا کشف و خنثى کند و منابع و ذخایر
اسلحه و نیروهاى انسانى آنان را نیز شناسایى کند و نقاط ضعف و آسیبپذیرى
آنان را بداند و با یک اقدام سریع همه را وادار به تسلیم سازد و نیز کافى
است که این کار را با چند دولت مقتدر انجام دهد تا بقیه حساب خویش را
بدانند ...!!
علىاکبر حسنى
پىنوشتها:
1. سوره احزاب (33)، آیه 11
2.سوره حشر (59)، آیه 2
3. سوره آل عمران (3)، آیه 151
4. سوره انفال (8)، آیه 12
5. سوره احزاب (33)، آیه23
6. سوره حشر (59)، آیه 2
. مجلسى،محمدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص217، ح6.
8.
کشفالغمه، ج3، ص 324;المحجهالبیضاء، ج3، ص 341; یومالخلاص، ص300;
منتخب الاثر، ص292و482; مجلسى، محمدباقر، همان، ج 52، ص 190، نورالابصار،
ص 171; اعلامالورى، ص433، اسعافالراغبین، ص152; ینابیعالمودة، ج3،
ص136
9. مجلسى، محمدباقر، همان، ص191، ح 24.
10. سوره نحل (16)، آیه 1.
11. نعمانى، کتابالغیبة، ص 128; مابعد الظهور، ص 535; ر.ک: امام مهدى منالمهد الى الظهور.
12. نعمانى، همان، ص 122.
13. مجلسى، محمدباقر، همان، ص360، ح129.