حوادث مصر در آستانه ظهور
قسمت اول
یکی از نشانه های ظهور، حرکت عمومی مردم منطقه و یا مردم کشورهای عربی بر ضد حاکمان است. حاکمانی که استبداد، زورگویی و ظلمشان چنان مردم را بر آشفته که جز به کشتن آنان راضی نخواهند شد.
نویسنده:سیدمصطفی بهشتی
موعود
قسمت دوم
یکی از نشانه های ظهور که در روایات مطرح شده، ورود نیروهای غربی یا مغربی به مصر است. شیخ طوسی در کتاب الغیبة، ص 463، از عمار یاسر نقل می کند که گفت: دولت اهل بیتِ پیغمبر شما در آخر الزمان خواهد بود و ظهور آن دولت علاماتى دارد: (از آن جمله) ... غربیان به مصر حمله می آورند. وقتى آنها وارد مصر شدند، همین علامت آمدن سفیانى است.
گفته شد که روایات رخدادهای مصر در دوران ظهور را می توان به هفت گروه
تقسیم کرد و ترتیبی منطقی اما احتمالی برای این رخدادها ارائه نمود. در
بخش گذشته به بررسی سه گروه از این رخدادها پرداختیم. این سه گروه عبارتند
از:
1ـ حرکت انقلابی مردم علیه حاکمان در مصر و دیگر کشورهای عربی
2ـ کشته شدن فرمانروای مصر به دست مردم
3ـ هرج و مرج و نابسامانی در کشور به دلیل فقدان پیشوا
حال به مابقی رخدادهای مرتبط با ظهور در کشور مصر خواهیم پرداخت:
4ـ ورود نیروهای خارجی به مصر
یکی
از نشانه های ظهور که در روایات مطرح شده، ورود نیروهای غربی یا مغربی به
مصر است. شیخ طوسی در کتاب الغیبة، ص 463، از عمار یاسر نقل می کند که گفت:
دولت
اهل بیتِ پیغمبر شما در آخر الزمان خواهد بود و ظهور آن دولت علاماتى
دارد: (از آن جمله) ... غربیان به مصر حمله می آورند. وقتى آنها وارد مصر
شدند، همین علامت آمدن سفیانى است.
بنابراین ورود این نیروها به
مصر اندکی قبل از خروج سفیانی در شام است و با توجه به آنکه سفیانی چند
ماه پیش از ظهور حضرت خروج می کند، پس ورود غربی ها به مصر در همان سال
ظهور و یا اندکی پیش از آن خواهد بود.
نکته دیگر اینکه این نیروها
پس از مصر و غلبه بر آن به سوی شام حرکت خواهند کرد. تبیع که یکی از
راویان حدیث است می گوید: إذا دخلت الرایات الصفر مصر فغلبوا علیها و
قعدوا على منبرها فلیحفر أهل الشام اسرابا فی الأرض فإنه البلاء. (کتاب
الفتن, ص 433)؛ وقتى که پرچم هاى زرد وارد مصر شدند و بر مصر غلبه کردند و
بر منبر آن نشستند (و دستگاه تبلیغاتی مصر را در دست گرفتند)، اهل شام
باید در زمین سرداب هایى بکنند (و خود را پنهان کنند). زیرا که این واقعه،
(نشانه) بلا است.
چنین لشکری مسلما با تجهیزات فراوان و ابزارآلات
جنگی پیشرفته به این کشور وارد خواهد شد و پس از آن شام را تحت سیطره خود
قرار خواهد داد. از امام علی علیه السلام نقل شده که فرمود:
...
فَانْظُرُوا إِلَى أَصْحَابِ الْبَرَاذِینِ الشُّهْبِ وَ الرَّایَاتِ
الصُّفْرِ تُقْبِلُ مِنَ الْمَغْرِبِ حَتَّى تَحُلَّ بِالشَّامِ. (الغیبه
للنعمانی، ص 305)؛ هنگامى که دو نفر مدعى حکومت در شام به جان هم افتادند،
علامتى از علائم الهى است. ... وقتى آن روز فرا رسید، خواهى دید که سواران
مرکب های غیر عربی سفید و سیاه و پرچم هاى زرد، از سمت مغرب می آیند تا به
شام می رسند. در این موقع فرزند هند جگر خوار (سفیانى) خروج می کند و پس
از آن باید منتظر خروج مهدی علیه السلام باشید.
نکته قابل توجه در
این دسته از روایات این است که در برخی از آنها تعبیر «اهل الغرب» و در
برخی دیگر از آنها تعبیر «اهل المغرب» دیده می شود. این دو تعبیر، ممکن
است یکی باشد و یا اشاره به دو گروه مجزا داشته باشد. بنابراین سه احتمال
وجود دارد.
نخست اینکه هر دو تعبیر یکی باشد و مقصود از آن نیروهای
شمال غرب افریقا باشد. زیرا از دیرباز به منطقه شمال افریقا یعنی مراکش،
الجزایر و لیبی مغرب گفته می شده که امروزه نیز به کشور مراکش، مغرب می
گویند.
موید این احتمال، روایاتی است که در آن به جای «اهل مغرب»
از «بربر» استفاده شده است. (الملاحم و الفتن، ص 56 و بحار الأنوار، ج 51،
ص 163) «بربر» به قبایل فراوانی که در غرب افریقا قرار دارند، گفته می
شود. (معجم البلدان، ج 1، ص 368)
احتمال دوم این است که مقصود از
هر دو تعبیر، نیروهای غربی یعنی «اهل الغرب» است و در برخی از کتاب ها به
اشتباه «اهل المغرب» آمده است.
شیخ علی کورانی, دانشمند بزرگ
مهدویت بر این باور است که روایات ورود مغربیان به مصر دو دسته هستند.
دسته اول که شامل بسیاری از این قبیل روایات می شود، ربطی به دوران ظهور
ندارد و در دوره فاطمیان به حقیقت پیوسته است. اما دسته دوم به دلیل آنکه
به صراحت سخن از ظهور حضرت ولی عصر دارد، مربوط به همین دوران است.
با بررسی دقیق این دسته روایت خواهیم فهمید که دسته اول مربوط به ورود مغربیها به مصر و دسته دوم مربوط به ورود غربیها است.
وی
در ادامه روایتی را که از کتاب الغیبه شیخ طوسی نقل کردیم، شاهد می گیرد
که مقصود روایات این باب «اهل الغرب» بوده و تعبیر «اهل المغرب» که در
برخی از روایات ظهور آمده تعبیری اشتباه است. (عصر ظهور، ص 160)
توضیح
آنکه کتاب الغیبه از معتبرترین و قدیمی ترین منابع روایی ما است که توسط
محدثی بزرگ چون شیخ طوسی (متوفی 460) نگاشته شده است. بنابراین تعبیر «اهل
الغرب» صحیح بوده و برخی از محدثان بعدی و یا مستنسخان اینگونه احادیث به
اشتباه آنرا به «اهل المغرب» تبدیل کرده اند.
احتمال سوم این است
که اهالی «غرب» و «مغرب» دو گروه مجزا اما با هدفی واحد می باشند که یکی
متعلق به غرب عالم و دیگری متعلق به غرب قاره آفریقا است. بنابر این
احتمال، نیروهای غربی و نیروهای مغربی به همراه یکدیگر وارد مصر خواهند شد
و آنجا را تصاحب خواهند نمود.
موید این احتمال یکی از نشانه های ظهور است که اشاره به ورود دو پرچم یعنی دو گروه مجزا به این کشور دارد:
«دُخُولُ رَایَاتِ قَیْسٍ وَ الْعَرَبِ إِلَى مِصْرَ.» (الارشاد، ج 2، ص 369)؛ «وارد شدن پرچم های قیس و عرب به مصر»
5ـ انقلاب مردی از مصر و ایجاد حرکت اسلامی در این کشور
یکی
دیگر از نشانه های ظهور، قیام مردی مصری است که پیش از خروج سفیانی خواهد
بود. محمد بن مسلم که یکی از یاران درجه اول امام باقر و امام صادق
علیهماالسلام است، می گوید:
«یَخْرُجُ قَبْلَ السُّفْیَانِیِّ
مِصْرِیٌّ وَ یَمَانِیٌّ.» (الغیبة للطوسی، ص 447)؛ قبل از سفیانی مردی
مصری و مردی یمانی قیام می کنند.
احتمالا این مرد مصری همان است که در روایت عمار یاسر خواندیم که:
یَخْرُجُ
أَهْلُ الْغَرْبِ إِلَى مِصْرَ فَإِذَا دَخَلُوا فَتِلْکَ أَمَارَةُ
السُّفْیَانِیِّ وَ یَخْرُجُ قَبْلَ ذَلِکَ مَنْ یَدْعُو لِآلِ مُحَمَّدٍ
عَلَیْهِمُ السَّلَامُ. (الغیبة، ص 463)؛ غربیان به مصر حمله می آورند.
وقتى آنها وارد مصر شدند، همین علامت آمدن سفیانى است. قبل از آن کسى قیام
می کند که مردم را دعوت به پیروى از آل محمد صلّى اللَّه علیه و اله می
نماید.
اما ممکن است مردی که دعوت به پیروی از اهل بیت می کند در
شام یا نقطه دیگری از بلاد اسلامی باشد و یا آنکه او کسی جز مرد مصری
باشد. اما اگر او همان مرد مصری باشد، می توان چنین نتیجه گرفت که پیش از
دوران ظهور در مصر شاهد حرکتی انقلابی با رویکردی متناسب با اهل بیت
خواهیم بود که این نکته با وجود علاقه مصریان به اهل بیت از دوران
فاطمیون، مساله عجیبی نخواهد بود.
با آنکه روشن است قیام اسلامی
مرد مصری اندکی پیش از خروج سفیانی است، اما روشن نیست که زمان دقیق آن
پیش از ورود نیروهای خارجی یا در دوره آنها و یا پس از خروج احتمالی آنان
است.
6ـ پیوستن نیروهای خارجی مستقر در مصر به سفیانی
قیام
سفیانی در شام یکی از نقاط پر رنگ دوران پیش از ظهور است که روایات، به
حتمی بودن آن اذعان دارند. اما نکته جالب اینجا است که او با حمایت و یا
زمینه سازی نیروهای خارجی خواهد توانست اوضاع را در دست گیرد و فتنه ای
بزرگ به پا کند. این مطلب را می توان از سه روایتی که در باب ورود نیروهای
خارجی به مصر بیان شد، نیز فهمید.
بنابراین نیروهای خارجی برای جنگ با سفیانی به شام وارد نمی شوند. بلکه زمینه را برای قیام او فراهم خواهند نمود.
اما
نکته مهم این است که در این روایات روشن نیست که آیا تمامی نیروهای خارجی
مستقر شده در مصر از این کشور به سمت شام حرکت خواهند کرد و یا اینکه برخی
از آنها در مصر خواهند ماند؟
7ـ آمادگی برای استقبال از امام زمان و ورود حضرت به این کشور
روایات
ظهور حاکی از آن است که حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف پس از
ظهور وارد مصر خواهند شد و برای مردم آن دیار سخن خواهند گفت. نقل شده که
امیر مومنان علیهالسلام در خطبه ای در باب حوادث آخر الزمان فرمود: ثُمَّ
یَسِیرُ إِلَى مِصْرَ فَیَصْعَدُ مِنْبَرَهُ فَیَخْطُبُ النَّاسَ. (بحار
الأنوار، ج 53، ص 85)؛ سپس(مهدى و یارانش) به سوى مصر رهسپار مى شوند و
حضرت از منبر آنجا بالا مى رود و مردم را مخاطب قرار می دهد و برایشان سخن
مى گوید.
از این روایت استفاده می شود که مصر در دوران حکومت جهانی
حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف تبدیل به پایگاه تبلیغاتی امام
زمان خواهد شد و این بدون آمادگی مردم انقلابی این دیار صورت نخواهد
پذیرفت.
این روایت گویای آن است که ورود امام به مصر در شرایطی
هماهنگ و بستری آماده از سوی مردم برای استقبال از حضرت صورت می گیرد. چرا
که در این روایت هیچ سخنی از فتح و پیروزی به میان نیامده است.
حال که نمایی کلی از روایات مصر در دوران پیش از ظهور پدیدار شد، باید این روایات را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
ادامه دارد ...
سید مصطفی بهشتی
موعود
قسمت سوم
تحولات کنونی مصر و تطابق آن با برخی از روایات مربوط به حوادث آستانه ظهور، ما را به این سو سوق داد که به بررسی دقیق این روایات بپردازیم. چرا که این موضوع، افکار فراوانی را به خود واداشته و پرسش های پر اهمیتی را ایجاد کرده است. به راستی اگر حوادث کنونی مصر همان باشد که روایات ما آن را نشانه ای برای ظهور منجی آخر الزمان دانسته، چه تحول بزرگی در پیش روی خواهد بود و چه حادثه شگرفی در انتظار عالم خواهد بود!
تحلیل و نقد روایات
تحولات کنونی مصر و تطابق
آن با برخی از روایات مربوط به حوادث آستانه ظهور، ما را به این سو سوق
داد که به بررسی دقیق این روایات بپردازیم. چرا که این موضوع، افکار
فراوانی را به خود واداشته و پرسش های پر اهمیتی را ایجاد کرده است. به
راستی اگر حوادث کنونی مصر همان باشد که روایات ما آن را نشانه ای برای
ظهور منجی آخر الزمان دانسته، چه تحول بزرگی در پیش روی خواهد بود و چه
حادثه شگرفی در انتظار عالم خواهد بود!
اما پیش از هر چیز باید
نمایی کلی از این تحولات از دریچه روایات و احادیث روشن می شد که به تفصیل
در مورد آن سخن به میان آمد. حال نوبت آن رسیده که به تحلیل این روایات
بپردازیم و این گروه از احادیث را از نظر سندی و محتوایی مورد نقد و بررسی
قرار دهیم.
نقد سندی
حدیث، از دو بخش
سند و متن تشکیل شده که اعتبار سنجی آن وابسته به نقد این دو بخش است. سند
حدیث، راه رسیدن ما به محتوای حدیث است که باید پیش از نقد محتوا و متن،
مورد کنکاش قرار گیرد.
ما برای دستیابی به «نمایی کلی از حوادث مصر
در آستانه ظهور» از 16 فراز روایی استفاده کرده ایم که باید به بررسی
اسناد این روایات بپردازیم. این روایات از میان 6 منبع روایی مهم شیعه و
یک منبع روایی پراهمیت اهل تسنن، نقل شده است که لازمه تحلیل اسناد این
روایات، بررسی اعتبار این کتاب ها است.
اعتبار سنجی منابع روایات و اسناد آنها
به
طور کلی برای اعتبار سنجی سندی باید، مسیری متصل تا به معصوم درنوردیده
شود و اعتبار آن مورد سنجش قرار گیرد. این مسیر را می توان به سه قسمت
تقسیم کرد و هر یک را به طور جداگانه مورد تحلیل قرار داد.
قسمت اول: مسیر ما تا کتاب منبع.
قسمت دوم: اعتبار خود کتاب.
قسمت سوم: اسناد درونی کتاب تا به معصوم.
معمول
این منابع هفت گانه روایی که در بحث ما از آن استفاده شده، در قسمت اول و
دوم مشکل خاصی ندارند. به همین دلیل ما پس از بررسی اعتبار هر یک از این
کتاب ها به نقد اسناد درونی (اسناد داخل کتاب) این روایات خواهیم پرداخت.
این منابع به ترتیب قدمت عبارتند از:
1ـ کتاب الفتن
نعیم
بن حماد مروزی (متوفی 228) از محدثان اهل تسنن است که کتاب الفتن او قدیمی
ترین منبع در دسترس است که نشانه های ظهور را در خود جا داده است. موضوع
این کتاب پیش گویی هایی در مورد آینده است که روایات آستانه ظهور نیز در
آن موجود است.
سید بن طاوس از علمای بزرگ شیعه در قرن هفتم به کتاب
او اعتماد کرده و حدود یک سوم از کتاب «الملاحم و الفتن» را از کتاب او
نگاشته است.
در مورد شخصیت او در میان عالمان اهل تسنن اختلاف نظر
وجود دارد. برخی همچون احمد بن حنبل او را توثیق و برخی همچون نسایی او را
تضعیف کرده اند. (سیر اعلام النبلاء، ج 10، ص 597) برخی نیز در مورد او
گفته اند که برای تقویت سنت حدیث جعل می کرده اما ابن حجر عسقلانی که
دانشمندان به نام اهل تسنن است در ضمن آنکه او را راستگو معرفی کرده، وی
را دارای اشتباهات فراوان برشمرده است. (تقریب التهذیب، ج 2، ص 250)
اما
مشکل اساسی روایات این کتاب این است که اکثر اسناد این کتاب به معصوم ختم
نمی شود. چرا که دانشمندان اهل تسنن گفته صحابه و تابعان را نیز قابل
پذیرش می دانند.
سه روایتی را هم که ما از آن بهره برده ایم، دچار
این اشکال اساسی است. اسناد یکی از آنها به «ابوذر»، (کتاب الفتن، ص 174)
یکی به «تبیع» (کتاب الفتن, ص 433) و دیگری به «کعب» (کتاب الفتن، ص 159)
منتهی شده است.
البته اگر از مشکل مشکوک بودن نویسنده سنی کتاب
بگذریم، شاید بتوان روایت ابوذر را چنین توجیه کرد که او جز از معصوم حدیث
نقل نمی کرده است. اما دو روایت دیگر جای هیچ توجیهی ندارد.
نکته
دیگر اینکه با بررسی سندی این روایات بنابر کتب رجال اهل تسنن، سند هر سه
حدیث از دیدگاه اهل تسنن صحیح خواهد بود. اما ملاک اصلی شیعه، نقل روایات
از معصوم است که هیچ یک از این سه روایت دارای آن نیست.
2ـ «الغیبة» نعمانی
محمد
بن ابراهیم کاتب نعمانى از راویان بزرگ شیعه در اوایل قرن چهارم هجرى است
که از مقام و منزلتى بزرگی برخوردار است. وی از شاگردان ثقة الاسلام کلینی
و از کاتبان او می باشد. (رجال نجاشی, ص 383)
موضوع کتاب او همچنان
که از نامش پیدا است، روایاتی از ائمه معصومین علیهم السلام درباره غیبت
امام زمان علیه السلام و خصوصیات آن حضرت و عصر ظهور او است.
تنها
روایتی که ما از این کتاب نقل کرده ایم، (الغیبه للنعمانی، ص 305) دارای
ضعف سندی است. زیرا این روایت به «مغیره بن سعید» ختم می شود که امام صادق
علیه السلام او را نفرین کرد و در مورد او فرمود: «او بر پدرم دروغ می بست
و از قول او حدیث جعل می کرد.» (معجم رجال الحدیث، ج 18، ص 275)
گذشته
از این، دیگر راویان این سند نیز اکثرا ناشناخته و مجهول اند. البته این
حدیث با سند دیگری در «الغیبة» شیخ طوسی هم آمده که اکثر راویان آن هم
ناشناخته و مجهول اند.
3ـ تفسیر عیاشی
محمد
بن مسعود، مشهور به عیاشی (متوفی 320) از علمای برجسته شیعه و دارای دانشی
گسترده در زمینه حدیث است که کتب فراوانی از خود به جای گذاشته است. او
بیش از دویست تالیف روایی داشته است. (الفهرست طوسی، ص 163)
کتاب
تفسیر او از کهن ترین و مهم ترین تفاسیر روایی شیعه است. مولف این کتاب
تمام روایات را با سند کامل و متصل ذکر کرده است اما پس از او یکی از
راویان کتاب، اسناد آن را حذف کرده و متاسفانه امروز همان نسخه محذوف
السند به دست ما رسیده است. بنابراین تمامی روایات این کتاب و از آن جمله
روایتی که ما از آن بهره برده ایم، (تفسیر عیاشی، ج 1، ص 64) فاقد سند
روایی است.
نتیجه
تا به اینجا همه
این روایات دارای ضعف سندی هستند. در قسمت بعد روایات 4 منبع دیگر را
بررسی خواهیم کرد و در نهایت نتیجه کلی از بررسی سندی این روایات را ارائه
خواهیم داد. ان شاء الله.
ادامه دارد ...
سید مصطفی بهشتی
موعود
قسمت چهارم
البته باید توجه داشت که ضعف سند نشانگر جعلی بودن حدیث نیست. گمان عمومی مردم از روایت ضعیف السند این است که حتما این روایت جعلی است و هیچ ریشه ای از واقعیت ندارد. اما مقصود از ضعف سند این است که ما نتوانستیم طریقی اطمینان آور به این روایت بیابیم و آن را با اطمینان بپذیریم.
گفتیم که حدیث، از دو بخش سند و متن تشکیل شده که اعتبار سنجی آن
وابسته به نقد این دو بخش است. در بررسی سندی 16 روایت مرتبط با حوادث مصر
در آستانه ظهور دیدیم که این روایات از میان 7 منبع روایی نقل شده است. ما
به ترتیب قدمت این منابع بررسی سندی را آغاز کردیم و به تحلیل روایات سه
منبع از این منابع پرداختیم.
1ـ کتاب «الفتن» نعیم بن حماد مروزی (متوفی 228) از محدثان اهل تسنن
2ـ کتاب «الغیبة» نعمانی از راویان بزرگ شیعه در اوایل قرن چهارم هجرى
3ـ تفسیر عیاشی از علمای برجسته شیعه در اوایل قرن چهارم
حال به بررسی روایات 4 منبع دیگر خواهیم پرداخت:
4ـ الارشاد
کتاب
«الارشاد» نوشته «شیخ مفید»(متوفای 413 هـ.ق) عالم و فقیه بزرگ شیعه در
قرن چهارم (و پنجم) است که در جلالت و بزرگی او حرفی نیست. (رجال نجاشی، ص
399) ایشان در این کتاب با استفاده از روایاتی که در اختیار داشته به
نگارش «تاریخ زندگانی ائمه علیهم السلام» پرداخته است.
این کتاب از معتبرترین منابع روایى شیعه درباره زندگانى ائمه و بهترین کتاب براى دستیابى به منابع اولیه شیعه در این باره است.
وی
در بخش پایانی کتاب که در مورد سیره امام زمان است, بابی با عنوان «ذکر
علامات قیام القائم» گشوده و در آن تعدادی از نشانه های ظهور را بیان
داشته است.
با اینکه شیخ مفید در این کتاب همانند دیگر کتب روایی
مطالب را با ذکر سند می آورد اما در این بخش تنها به بیان برخی از نشانه
ها اکتفا کرده و سندی برای آن ارائه نداده است. وی می گوید: «اخبار و
روایات(فراوانی) درباره نشانه هاى ظهور حضرت مهدى علیه السّلام به دست ما
رسیده که از آن جمله خروج سفیانى، ... کشته شدن فرمانروای مصر به دست
مردم، ... می باشد.» (الارشاد، ج 2، ص 369)
بنابراین پنج فرازی که ما از این کتاب ذکر کردیم، فاقد سند روایی است و تنها اعتماد ما به انعکاس سخنان شیخ مفید از روایات است.
5ـ «الغیبة» شیخ طوسی
محمد
بن حسن معروف به «شیخ الطائفه» یا «شیخ طوسی» یکی از برجسته ترین
دانشمندان شیعه و مولف دو کتاب از کتب اربعه حدیثی است. بنابراین در
اعتبار این کتاب و نگارنده آن شکی وجود ندارد.
اما دو روایتی که ما
از این کتاب نقل کرده ایم، دارای مشکلی اساسی است. زیرا هیچ یک از این دو
روایت به امام معصوم منتهی نشده و یکی از قول «عمار یاسر» (الغیبة، ص 463)
و دیگری از قول «محمد بن مسلم» (الغیبة، ص 447) نقل شده است.
البته
در جلالت و بزرگی این دو نفر شکی نیست، اما سخنی که از امام معصوم نباشد،
آن هم در مورد مساله مهمی همچون پیش بینی حوادث ظهور، هیچ ارزش و اعتباری
نخواهد داشت.
البته شاید بتوان به گونه ای از کنار این مشکل بزرگ
سندی گذر کرد. به شرط آنکه بتوانیم ثابت کنیم که سیره این دو راوی بزرگ،
تنها نقل احادیث معصومان بوده است که این هم با مقام شامخ این دو سازگار
است و دور از ذهن نخواهد بود.
با این حال در سند روایتی که به عمار منتهی می شود، چند راوی مجهول نیز وجود دارد که بدین ترتیب توجیه مذکور نیز تاثیری نخواهد داشت.
اما
راویان روایتی که به محمد بن مسلم منتهی می گردد، همگی از ثقات و راویان
مهم شیعه هستند. بنابراین شاید بتوان با نگاهی خوش بینانه و مسامحه گر از
ضعف سندی روایت محمد بن مسلم گذر کرد.
6ـ المناقب
محمد بن
شهرآشوب مازندرانی (متوفی 588) از عالمان بزرگ شیعه در قرن ششم است که حتی
دانشمندان اهل تسنن همچون سیوطی از او تعریف و تمجید کرده اند. (ر.ک:
طبقات المفسرین، سیوطی)
در بین حدود یکصد کتاب مناقب پیامبر و اهل
بیت ایشان، کتاب ابن شهر آشوب را مىتوان یکى از کتب برتر دانست که همگان
را به تحسین واداشته است.
اگرچه ایشان در این کتاب اکثر احادیث را
به همراه اسناد آنها آورده است، اما حدیثی را که ما در بحث خود از آن
استفاده کرده ایم، (المناقب، ج 2، ص 274) بدون ذکر سند آورده شده و مشخص
نیست که ایشان این روایت را از چه کتابی نقل کرده است. بنابراین این روایت
نیز ضعیف السند خواهد بود.
7ـ بحار الانوار
محمد باقر مجلسی
معروف به «علامه مجلسی»(متوفی 1110) از شخصیت های درخشان و از عالمان
پرافتخار شیعه است. وی با استفاده از کتابخانه بزرگ حدیثی که در اختیار
داشته، بزرگترین دائرة المعارف حدیثی شیعه را با نام «بحار الانوار» جمع
آوری کرده است. بنابراین کتاب او از منابع متاخر حدیثی به حساب می آید.
با این که ایشان از مصادر معتبر فراوانی بهره برده اما گاهی نیز از منابع ضعیف به عنوان موید یا احتجاج بهره برده است.
اما
هر دو روایتی که از این کتاب در موضوع بحث ما استفاده شده، ضعیف السند
است. زیرا یکی از آنها اصلا به امام معصوم منتهی نمی شود.(بحارالأنوار، ج
51، ص 163) روایت دیگر هم که خطبه ای مفصل از امیرمومنان است، دارای سندی
متصل نیست.(بحارالأنوار، ج 53، ص 85)
نتیجه:
همانطور
که ملاحظه می کنید، اسناد تمامی این روایات ضعیف به شمار می آمد. حتی اگر
با دیدی وسیع و همراه با مسامحه به اسناد این روایات نگاه کنیم، تنها می
توانیم دو روایت را از ضعف سندی نجات دهیم. بنابراین باز هم رنگ ضعف سند
بر چهره این روایات باقی خواهد ماند.
البته باید توجه داشت که ضعف
سند نشانگر جعلی بودن حدیث نیست. گمان عمومی مردم از روایت ضعیف السند این
است که حتما این روایت جعلی است و هیچ ریشه ای از واقعیت ندارد. اما مقصود
از ضعف سند این است که ما نتوانستیم طریقی اطمینان آور به این روایت
بیابیم و آن را با اطمینان بپذیریم.
بنابراین می توان گفت که ممکن
است این روایات از معصوم صادر شده باشد و ممکن است در آینده چنین حوادثی
به وقوع بپیوندد. آنچه که احتمال این امکان را زیاد می کند، وجود این
روایات در کتب روایی مهم شیعه است. اگرچه این روایات ضعیف اند اما نقل
بزرگانی همچون عیاشی در تفسیر، شیخ مفید در الارشاد، شیخ طوسی در الغیبه و
نعمانی در الغیبه اندکی بر احتمال صحت آنها می افزاید. اما به هر حال نمی
توان از ضعف سندی این روایات چشم پوشید.
ادامه دارد ...
سید مصطفی بهشتی
موعود