لطفا
به ادامه
مطلب مراجعه
کنید
با توجه به
مفاهیمی که راجع به ارزش واهمیت انتظار از آیات و روایت به اختصار بیان
داشتیم، مفهوم مثبت انتظار که ما معتقد هستیم این است که انسان در عصر
غیبت امام زمان (ع) باید در دو جهت تلاش کند:
جهت اول: در اصلاح شخص خویش
جهت دوم: در اصلاح جامعه خویش
اولا:
وی منتظر کسی است که خواهد آمد و آخرین رهبر منصوب از جانب خدا و پیامبر
(ص) است و رسالت او برداشتن فساد و تباهی و مبارزه با مفسدان و ظالمان و
اجرای حاکمیت حق و عدل و پیاده کردن دستورات و احکام الهی و مذهب نبوی
است. او اسلام را « کما هو حقه » به مردم می فهماند و اجرا می کند و مردم
را در آن جهت تربیت می نماید و به راه می برد. یک چنین شخصیتی باید ظهور
کند و انسان منتظر، منتظر ظهور این شخصیت، چشم به راه حکومتی است که این
شخصیت الهی باید آن را پیاده کند. پس اگر کسی به انتظار چنین شخصیت الهی
باشد، آن هم با چنان اهداف بلند الهی، طبعا باید خودش را در حال انتظار و
با اهدافی که آن رهبر منتظر دارد،تطبیق دهد. خودش را به گونه ای بسازد که
اگر امامش ظهور کرد او را به عنوان سرباز خودش بپذیرد، به عنوان یار ویاور
خودش قبول کند. اما اگر در جهت عکس اهداف الهی او گام بردارد، طبیعی است
که هنگام ظهور، آن حضرت را قبول نکرده و آن حضرت هم او را نپذیرد. مگر این
که به گونه ای تربیت شود که اهداف امام زمان با این تربیت و اخلاق و رفتار
و اعتقادات و منش و شخصیت او سازگار باشد. پس انتظار یعنی خود را در آن
جهتی که اهداف امام زمان (ع) است تربیت نماید و خودش را آماده کند.
ثانیا:
در جهت اصلاح جامعه هم اقدام نماید و دیگران را در همان جهتی که از اهداف
بلند حکومت امام زمان است، تشویق نماید و در جهت رفع فساد و تباهی جامعه و
اصلاح آن و محیط خانواده اش تلاش کند.
رسالت فرد منتظر، سازندگی
خود و جامعه است. آن برداشت غلطی که پیروان مفهوم منفی انتظار دارند مبنی
بر این که شرط آمدن امام زمان پر شدن جامعه از ظلم و فساد است، به گونه ای
که هیچ آثاری از عدل و داد و طرفداری از حق وجود نداشته باشد، صحیح نبوده
و به این معنی نیست که در موقع ظهور آن حضرت هیچ انسان خوبی در دنیا یافت
نشود و هیچ جامعه ی خوبی وجود نداشته باشد و یا هیچ مجموعه و جریان اصلاح
طلبی پیدا نشود.
مرحوم شیخ صدوق از قول امام صادق (ع) نقل می
کند: معنای این که دنیا پر از ظلم و جور می شود تا امام بیاید و علایم را
پر از عدل و داد کند، این است که در آن زمان طرفداران حق از نظر پیروی از
حق به حد اعلای خودشان و طرفداران باطل هم به حد اعلای بطلان و فساد
خودشان می رسند، نه این که اصلا جریان حق طلبی در دنیا وجود نداشته باشد.
اتفاقا روایاتی داریم که زمینه سازان حکومت عدل امام زمان (ع) پیدا می
شوند، بلکه جریان های حق طلب مبارزاتی را پیش می گیرند، مبارزاتشان هم به
پیروزی می رسد، حکومتی درست می کنند که زمینه و مقدمه حکومت امام زمان (ع)
می شود.بنابراین مفاهیمی؛ از قبیل پر از ظلم وجور شدن به معنای این که
اصلا آدم خوب پیدا نشود و یا هیچ جامعه خوبی پیدا نشود نیست، بلکه منتظر
واقعی باید درصدد باشد خود و خانواده و جامعه اش را در آن جهت اصلاح و
تربیت صحیح انسانی تشویق و ترغیب نماید، چنین فردی را می توان منتظر واقعی
دانست.
منبع: کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور