آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال
آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال

نگاهی به یکی از نشانه های ظهور

نگاهی به یکی از نشانه های ظهور

بررسی نظرات علامه کورانی و کامل سلیمان


یکی از نشانه های آستانه ظهور وقوع آتشی در حجاز یا شرق آن است که چند روز تداوم داشته و بنا بر روایات تمام مردم دنیا آن را خواهند دید ، بنا بر اعتقاد برخی از محققین وقوع این آتش را می توان بعنوان آغاز وقوع نشانه ها و تحولات بزرگ ظهور دانست ، روایات شریف منشاء این آتش را از سنگ و گل می دانند که همچون ستونی به آسمان شعله خواهد کشید ، برای درک بهتر مصداق این آتش ، نظرات دو محقق برجسته مهدویت ، علامه کورانی و کامل سلیمان و علل وقوع آن را بررسی می کنیم.

لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید



تحولات کنونی عربستان بشارت بخش آینده ای بسیار روشن و امیدبخش است ، تحولاتی که تا مدتی قبل شاید به ندرت کسی می توانست وقوع آنها را پیش بینی کند ، اما اینک در بهت و حیرت جهانیان ، سرزمین وحی بسوی تحولاتی تاریخی و مبارک پیش می رود ، تحولات یک هفته گذشته عربستان ، دستگیری رهبر انقلابی و مبارز شیعیان عربستان و آغاز و گسترش موج اعتراضات و در تحولی قابل توجه تهدید و اولتیماتوم 5 روزه جوانان انقلابی عربستان به سران جنایتکار این کشور برای آزادی آیت الله باقر النمر انگیزه ای شد تا نگاهی به یکی از نشانه های ظهور که ممکن است با توجه به تحولات جاری عربستان در آینده نزدیک در شرف تکوین باشد ، داشته باشیم ، در ابتدا ما بخشی از روایاتی که در این زمینه صادر گردیده است را فارغ از قوت یا ضعف سند می آوریم و در ادامه نظر دو تن از محققین برجسته مهدویت یعنی علامه کورانی و کامل سلیمان نویسنده کتاب یوم الخلاص(روزگار رهایی) پیرامون این نشانه را بررسی خواهیم کرد :

آتشی از مشرق یا حجاز در آینه روایات :

از امام صادق (ع):

وقتى آتش بزرگى از سوى مشرق مشاهده گردید که در بعضى شب‌ها بالا می ‏آید، در آن هنگام گشایش کار مردم پدید می ‏آید و این آتش اندکى قبل از ظهور قائم خواهد بود. بحارالانوار، ج‏52، ص‏240 .

امام باقر (ع):

وقتى از جانب مشرق آتشى بزرگ و سرخ فام مشاهده نمودید که سه یا هفت روز بالا مى‏آید . در آن هنگام به خواست‏ خدا منتظر فرج آل محمد (صلی الله علیه و آله) باشید و خدا عزیز و حکیم است.   بحارالانوار، ج‏52، ص‏230

امام حسین(ع) :

هنگامی که سه یا هفت روز آتش در مشرق دیدید منتظر فرج آل محمد(ص) باشید

الامام المهدی(عج) ص 222 ، محجة البیضاء ج 4 ص 343

امام محمد باقر(ع) :

هنگامی که آتشی در مشرق دیدید که شباهت به بوته زعفران دارد و همه مردم دنیا آن را دیدند و سه یا هفت روز نیز ادامه یافت ، منتظر فرج آل محمد(ص) باشید.

غیبت نعمانی ص 134 ، بحارج 52 ص 230 ، بشارة الاسلام ص85 و ...

امام صادق(ع) :

هنگامی که آتش در حجاز پدید آید و آب در نجف روان گردد ، منتظر ظهور او باشید.

الزام الناصب ص 178

امام زین العابدین(ع) :

هنگامی که نجف شما را سیل و باران فرا بگیرد و در حجاز از سنگ و گل آتش برخیزد ، و تاتار بغداد را تحت سیطره خود درآورد منتظر ظهور قائم(عج) باشید.

بشارة الاسلام ص 87 ، الزام الناصب ص 178 و ....

قیامت برپا نمى شود مگر آنکه آتشى در حجاز برافروخته شود که روشنایى اش گردن شتر را در بصرا روشن کند

صحیح مسلم ج 8 ص 180

 

وقتى ستونى از آتش جانب شرق و در ماه رمضان در آسمان مشاهده نمودید تا مى توانید مواد غذائى و خوراک تهیه نمایید که آن سال قطحى خواهد بود

نسخه خطی ابن حماد ص 61

پیش از قیام قائم ما، مردم بوسیله آتشى که براى آنان از آسمان پدید آمده و سرخى آن آسمان را مى پوشاند، از گناهانش بازداشته مىشوند

بحار ج 52 ص 221

 

 

در نگاه اول ، هنگام برخورد با این نشانه ، سئوالاتی به ذهن می آید :

مصداق این آتش عجیب مذکور در روایات چه چیزی می تواند باشد؟

مکان دقیق وقوع این آتش کجاست؟

آیا زمان خاصی برای وقوع این نشانه ذکر شده است؟

آیا قبل و یا بعد از وقوع این نشانه تحول خاصی رخ می دهد؟

و دهها سئوال دیگر

برای پاسخ به سئوالات فوق نگاهی خواهیم داشت به نظرات دو تن از محققین برجسته مهدویت پیرامون این موضوع :

 

نظر علامه کورانی پیرامون آتشی در حجاز یا شرق و مصداق آن :

کتاب عصر ظهور :

" از مجموع این روایات بدست مى آید که حوادث پشت سر هم که مقدمات ظهور حضرت مهدى (ع ) در حجاز است ، با آتش زرد و سرخ فامى که در حجاز و یا شرق آن آغاز مى شود، پدید مى آید و چند روز ادامه خواهد داشت ، آنگاه آخرین فرمانرواى خاندان فلان کشته مى شود و بر سر جانشینى او اختلاف پیدا مى کنند و این اختلاف به نیروهاى سیاسى حجاز که عمده آنها قبایل آن سامان اند، سرایت مى کند... مسئله اى که سبب بحران سیاسى حکومت حجاز مى گردد در نزاع جهانى بین شرق و غرب تاءثیر خواهد داشت ... سپس خروج سفیانى و نداى آسمانى و آنگاه ورود لشکر سفیانى از سوریه به داخل حجاز و حوادث مدینه و پس از آن حوادث مکه پدید مى آید، در منابع اهل سنت تعدادى روایت وارد شده است که آن را از نشانه هاى قیامت یاد مى کند از آن جمله در صحیح مسلم آمده است :
قیامت برپا نمى شود مگر آنکه آتشى در حجاز برافروخته شود که روشنایى اش گردن شتر را در بصرا روشن کند صحیح مسلم ج 8 ص 180

یعنى نور آن به شهر بصرا در سوریه مى رسد. و از همین روایات تعدادى در مستدرک حاکم ج 4 ص 443- 442 آمده است که مى گوید: آن آتش از کوه وراق یا حبس سیل و یا وادى حسیل برمى آید. حبس سیل محلى است نزدیک مدینه منوره و ممکن است اشتباها وادى حسیل ذکر شده باشد و برخى دیگر از روایات مى گوید: آن آتش از منطقه عدن ، در حضرموت پدید مى آید و مردم را بسوى محشر و یا مغرب مى کشاند.
همانگونه که ملاحظه مى کنید روایت صحیح مسلم تصریح نمى کند که این آتش از نشانه هاى قیامت است بلکه وقوع آن را در آینده حتمى مى داند... به اعتقاد من ، آن آتشى که از نشانه هاى رستاخیز و قیامت است آتش عدن یا حضرموت مى باشد که در منابع شیعه و سنى آمده است .
اما آتش حجاز، که طبق روایت ، در مدینه منوره پدید مى آید ممکن است تنها خبر دادنى اعجازى از ناحیه پیامبر (ص ) بوده و وقوع و پیدایش آن نشانگر مطلبى نباشد. و قبلا واقع شده باشد چه اینکه مورخان وجود آتشفشانى را که در قرن اول نزدیک مدینه چند روز ادامه داشته ، نقل کرده اند.
اما آتشى که از نشانه هاى ظهور است ، در روایات ، بنام آتش مشرق آمده است و در برخى روایات آتشى است در شرق حجاز. در نسخه خطى بن حماد از ابن معدان نقل شده است که گفت :

وقتى ستونى از آتش جانب شرق و در ماه رمضان در آسمان مشاهده نمودید تا مى توانید مواد غذائى و خوراک تهیه نمایید که آن سال قطحى خواهد بود

نسخه خطی ابن حماد ص 61
و از امام صادق (ع ) منقول است که فرمود:
وقتى آتش بزرگى از سوى مشرق مشاهده کردید که در بعضى شبها بالا مى آید، در آن هنگام گشایش کار مردم پدید مى آید و این آتش ‍ اندکى قبل از ظهور قائم خواهد بود بحار ج 52 ص 240


از امام باقر (ع ) روایت شده است که فرمود:
وقتى از جانب مشرق آتشى مشاهده نمودید همچون هردى (پارچه رنگ آمیزى شده رنگ سبز و سرخ ) بزرگ که سه یا هفت روز بالا مى آید در آن هنگام بخواست خدا منتظر فرج آل محمد صلى الله علیه و آله باشید و خداست عزیز و حکیم بحار ج 52 ص 230
احتمال دارد این آتش نشانه اى الهى یا آتشفشانى طبیعى و یا انفجار بزرگ مواد نفتى باشد همچنانکه احتمال دارد نشانه اى الهى از علامت هاى ظهور حضرت مهدى (ع ) باشد. از امام باقر (ع ) روایت شده است که فرمود:
پیش از قیام قائم ما، مردم بوسیله آتشى که براى آنان از آسمان پدید آمده و سرخى آن آسمان را مى پوشاند، از گناهانش بازداشته مى شوند

بحار ج 52 ص 221

از روایات چنین استفاده مى شود که این آتش پیش از بحران سیاسى یا در اثناء آن خواهد بود. والله العالم "

....

همانگونه که دیدیم علامه کورانی احتمالات مختلفی را در مورد مصداق این آتش در عربستان در نظر می گیرد که از آن جمله وقوع نشانه ای الهی ، وقوع آتش فشان و در نهایت انفجار بزرگ مواد نفتی یعنی چاههای نفت می باشد ، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که علامه کورانی وقوع این نشانه را قبل از بحران سیاسی حجاز یا در اثناء آن می داند و مرگ عبدالله و تحولات بعدی را بعد از وقوع این نشانه در نظر می گیرد. مسئله قابل توجه دیگری که وجود دارد این است که برخی از روایات وقوع این نشانه یعنی ستونی از آتش را در ماه مبارک رمضان ذکر می کنند  چیزی که توسط علامه کورانی هم مورد توجه قرار گرفته است :

وقتى ستونى از آتش جانب شرق و در ماه رمضان در آسمان مشاهده نمودید تا مى توانید مواد غذائى و خوراک تهیه نمایید که آن سال قطحى خواهد بود

نسخه خطی ابن حماد ص 61

نکات قابل توجهی که در مجموعه روایات فوق دیده می شود ، بیان این آتش بصورت ستون و همچنین ارتباط این واقعه با ظهور می باشد که اکثر روایات مذکور انتظار فرج و ایجاد گشایش در کار مردم را بعد از وقوع این نشانه می دانند.

 

 

نظر کامل سلیمان نویسنده کتاب یوم الخلاص(روزگار رهایی)

پیرامون آتشی از مشرق یا حجاز :

کامل سلیمان مولف کتاب یوم الخلاص نیز در بخشی از کتاب خود در بخش نشانه ها و خارق العاده ها به تفضیل در مورد آتشی در مشرق یا حجاز سخن گفته و روایات زیادی را در این زمینه جمع آوری کرده و به تحلیل آنها پرداخته است ، وی مصداق این نشانه را به احتمال قوی بصورت مکرر ، آتش گرفتن چاههای نفتی در شرق عربستان می داند و به تفضیل در این باره سخن می گوید هرچند در کنار آن احتمال ضعیفتری چون آتش جنگ را نیز مطرح می نماید. وی علت آتش سوزی چاههای نفت را در دو حالت عمد یعنی انفجار و غیرعمد در نظر می گیرد که در صورت وقوع می تواند از طریق صفحات تلویزیون توسط تمام مردم جهان مشاهده گردد ، چیزی که توسط روایات شریف پیش بینی شده است.

 

 

حال که به تفضیل در مورد این نشانه و مصداق آن در نظر دو تن از بزرگان تحقیق در عرصه مهدویت صحبت کردیم به تحولات جاری عربستان برمی گردیم و به فراهم شدن عجیب مقدمات این نشانه در تحولات عربستان نظری می اندازیم.

تحولات بی سابقه عربستان و احتمال به آتش کشیده شدن چاههای نفت

همانگونه که می دانیم عربستان از ابتدای بیداری اسلامی کم و بیش شاهد اعتراضات مردمی علی الخصوص در قسمت شیعه نشین شرق این کشور بود ، اما در طی یکی دو هفته گذشته این اعتراضات با دستگیری وحشیانه رهبر شجاع و مبارز شیعیان ، آیت الله باقر النمر وارد مرحله تازه ای شد که به شهادت و مجروح شدن دهها تن از مردم این کشور انجامید اما مهمتر از همه اینها تهدیدی است که توسط جوانان انقلابی عربستان که در گروه حزب الله حجاز منسجم شده اند صورت گرفته است ، گروه فوق طی اولتیماتومی 5 روزه به دولت عربستان هشدار داده است که در صورت عدم آزادی آیت الله باقر النمر چاههای نفت این کشور را به آتش خواهد کشید و این احتمال وجود دارد که با تداوم اسارت یا خبر شهادت آیت الله باقر النمر این تهدید شجاعانه به مرحله اجرا درآید.

 

اما برای تحقق این نشانه یعنی شعله ور شدن چاههای نفت عربستان احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن انفجار بحران سوریه و آغاز درگیری بین المللی در این کشور است و در ادامه همانگونه که سوریه بارها تهدید کرده است موشکباران عربستان و قطر و چاههای نفت آنهاست که در صورت آغاز جنگ در سوریه یک واقعیت ملموس و قابل پیش بینی می باشد.

 

هرچند ممکن است با تداوم موضع خصمانه عربستان علیه ایران که حتی تحریک به حمله اتمی به ایران توسط دشمنان را نیز در پی داشت و با بسته شدن تنگه هرمز و آغاز جنگ نفت کشها ، موشکهای ایران نیز کشورهایی که آغازگر این جنگ بوده اند از جمله عربستان را نشانه رود.

..............

پ . ن :

در همین رابطه بخوانید :

کابوس "به آتش کشیده شدن چاه‌های نفت" جلوی چشمان آل‌سعود


 


برگرفته از سایت رایحه ظهور


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد