آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال
آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال

نقش ولی عصر(عج) در عالم هستی به عنوان ولی تکوینی 4

چرا زمین هیچ‌گاه از حجت خدا خالی نیست؟ دلایلی از آیات و روایات در اثبات ولایت تکوینی؛ ولایت تکوینی به معنی داشتن علم و قدرت خا‌رق‌العاده و قدرت دخل و تصرف در طبیعت و انواع مختلف اداره و دگرگونی در عالم هستی، از ویژگی‌ها و شئون خداوند متعال است که در آن هیچ همتا و شریک ندارد. این امر عقلی، مقتضای کمال مطلق‌بودن حق، واجب‌الوجودی او و فقر کامل ممکن‌الوجود و ماسوی است.  به علاوه آیات قرآن که دربارۀ ولایت تکوینی خداوند متعال صراحت کامل دارند.

لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید


به دلیل وابستگی مخلوقات به حجت الهی و واسطه بودن ایشان در رساندن فیض به سایر مخلوقات و برکات فراوانی که از جانب ایشان به اهل زمین می‌رسد، و ارتباطی که با عالم غیب دارند، می‌توان نتیجه گرفت که در هیچ زمانی نمی‌تواند زمین از حجت خدا خالی باشد.
این مطلب مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است که از رسول گرامی اسلام نقل می‌کنند که فرمود:
"همواره این دین پابرجا خواهد بود تا دوازده نفر در میان مردم باشند. پس زمانی که آن دوازده نفر درگذشتند زمین اهل خود را فرو خواهد برد." 1
طبق بیان رسول گرامی اسلام، قوام و استواری دین خدا، به وجود دوازده نفر جانشین ایشان بستگی دارد که تمام خصوصیات و ویژگی‌های آنان در روایات متعدد برای مردم بیان شده است.
دین‌داری و عبادت تمام کسانی که راه هدایت در پیش گرفتند، مدیون و وابسته به امام (علیه‌السلام) است و بر همین اساس، اصل برپایی عالم و بقاء و استمرار خلقت به سبب وجود حجت خداست. همان‌طور که پابرجایی هرخیمه به ستون و محور آن بستگی دارد، عمود خیمۀ عالم هستی نیز وجود امام است.
محمد بن فضیل از امام رضا (علیه‌السلام) پرسید: آیا زمین بدون امام باقی می‌ماند؟
امام (علیه‌السلام) پاسخ دادند:
"خیر، باقی نمی‌ماند. در غیر این صورت فرو می‌ریزد." 2
این مطلب یک حقیقت تاریخی است که با اندک تأملی می‌توان بر آن صحه گذاشت. امام عصر (عج) نیز در تأکید این مطلب روایتی دارند که فرمودند:
"زمین هیچ‌گاه از حجت خدا خالی نمی‌ماند و مردم در سرگردانی و حیرت نخواهند ماند."3

پی نوشت:

1. شهر آشوب، المناقب، ج1، ص250 "لَا یَزَالُ هَذَا اَلدِّینِ قَائِماً اِلّا اِثنَی عَشَرَ فَاِذَا مَضَوا سَاخَتِ الاَرضُ بِاَهلِهَا"
2. کلینی، کافی، ج1، ص179، ح11 – کمال الدین صدوق، ج1، ص309
3. صدوق،کمال الدین، ج1، ص445
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد