آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال
آخرالزّمان

آخرالزّمان

آخرالزمان - علائم آخرالزمان و ظهور قائم - مهدویت- مبارزه با صهیونیسم جهانی - شناخت شیطان ودجال

روایات سند راهبردی مهدویت و محرک آماده سازی شرایط ظهور است

نویسنده کتاب 'تاریخ تمدن و ملک مهدوی' لزوم آمادگی برای شرایط ظهور را ضروری دانست و گفت: روایات نقل شده در باب ظهور ویژگی راهبردی در مساله مهدویت دارد، چراکه راهبرد در این مفهوم به معنای استمرار است.
لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید


نشست تخصصی "مدیریت راهبردی مهدویت و ظهور" سه شنبه 5 دی در پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست دکتر محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و نویسنده کتاب "تاریخ تمدن و ملک مهدوی" به ارائه سخن پرداخت.

وی با بیان اینکه هیچ بحثی بدون مراجعه به تاریخ ممکن نمی شود، به دوران انتقال قدرت در برهه زمانی خلافت بنی امیه و بنی عباس اشاره کرده و گفت: بسیاری در آن دوران احتمال می دادند که آن زمان، زمان ظهور باشد، حال آنکه چنین نبود.

وی افزود: شرایط آن زمانه دقیقاً مانند اوضاع و احوال افکار عمومی در شرایط کنونی بود، کمااینکه شاهدیم برخی معتقد بودند، هفته گذشته تاریخ به خصوصی دنیا به پایان می رسد.

همایون ادامه داد: در همان دوران و در جریان خلافت سلسله های یاد شده عده ای پیدا شده بودند و برای ظهور تعیین وقت می کردند اما هنگامی که زمان پیش بینی شده توسط آنان اتفاقی نمی افتاد، مساله ظهور در جامعه شمائل لوس گونه می یافت.

 

وجود حدود 10 هزار روایت پیرامون ظهور و مهدویت

وی بااشاره به حدود 10 هزار روایت پیرامون مساله ظهور و مهدویت، گفت: این روایات کارکرد ویژه ای دارد چرا که باید توجه کنیم در چه شرایطی روایات یاد شده جمع آوری شده اند و بعضاً اصحاب حفظ شده و سینه به سینه منتقل می شدند.

نویسنده کتاب "تاریخ تمدن و ملک مهدوی" افزود: این روایات برای آماده ساختن اذهان و ارائه راهکار به جامعه منتظر بود.

وی با بیان اینکه حاکمیت بنی عباس خود نشانه ای از ظهور است، افزود: همین که خلافتی منقرض شد و حکومتی دیگر جایش را گرفت، این مساله را به ذهن متبادر می کند که هیچ چیز پایدار نیست تا زمانی که وعده خدا محقق شود.

همایون ادامه داد: هرقدر به ظهور نزدیک می شویم، توالی نشانه ها افزایش می یابد تا شیعیان آماده شوند اما این مساله از بعد نوع عملکرد اهمیت می یابد. به این معنا که اگر نگاه منفعلانه باشد و صرفاً عنوان شود که ما منتظر ظهور هستیم، حقیقتاً آمادگی لازم برای فرد ایجاد نمی شود.

وی گفت: این ستون و نگرش منفعلانه همان چیزی است که با آن برخورد شده است و این رویکردی اشتباه است که بنشینیم و بگوییم هر چیزی تاریخی دارد و ظهور نیز از این مساله مستثنی نیست، در زمان خودش به وقوع خواهد پیوست و این امر در دست خداست که البته قطعاً معلوم است که همه چیز دست خداست اما در رابطه با نوع برخورد و مواجهه حساب و کتاب دارد.

همایون با تاکید بر روایات موجود در باب ظهور، مساله مهدویت و توجه به نشانه های ظهور، افزود: روایات نقل شده در باب ظهور ویژگی راهبردی در مساله مهدویت دارد، چراکه راهبرد در این مفهوم به معنای استمرار است.

همایون خاطرنشان کرد: مساله ظهور سازوکاری برای حرکت ماست. وقتی منتظر حقیقی باشیم، متوجه خواهیم شد که ظهور حقیقتاً نزدیک است.

وی به ارائه مثالی پرداخت و گفت: اگر زمانی بگویند 6 ماه دیگر ظهور محقق می شود، ما تکذیبش کردیم و آمادگی لازم را نیز نداشتیم، آن وقت چه خواهیم کرد. فرض کنید در این مثال ظهور در همان پروسه زمانی یاد شده به وقوع بپیوندد. اگر ما آماده نباشیم، آن دوران برای ما سخت خواهد بود چراکه مملو از فتنه است.

وی خاطرنشان کرد: ما در دوران کنونی و در زمان انقلاب فتنه های گوناگونی را تجربه کردیم و دیدیم چقدر از جوانان از دست رفته اند. چراکه برخی آگاهی نداشتند. بنابراین باید برای مساله ظهور اذهان را آماده کرد.

شایان ذکر است، نشست 'مدیریت راهبردی مهدویت و ظهور' سه شنبه 5 دی باحضور پژوهشگران و دانشجویان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واقع در تهران، خیابان ولیعصر‌(عج)، پایین تر از میدان ولیعصر(عج، خیابان دمشق، شماره 9 برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد