احادیث شریف دلالت دارند که جنبش امام مهدى و انقلاب مقدس ، در شانزده ماه به فرجام مى رسد . ایشان در شش ماه نخست ، ترسان و امیدوار است و رخدادها را مخفیانه توسط یارانش رهبرى مى کند ، سپس دو ماه یا بیشتر در مکه خواهد بود ، آن گاه رو به مدینه مى آورد و مدت اندکى آن جا مى ماند ، بعد رو به عراق مى آورد ، سپس به شام و قدس مى رود .
لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید
اوج جنگ با دشمنانش ، هشت ماه است که پیروزى هاى چشمگیرى هم به دست مى آورد
و جهان اسلام زیر حکومتش یکپارچه مى شوند ; سپس با یارى عیسى(علیه السلام)
با غریبان صلح مى کند . نزدیک به شش ماه پیش از حرکت ظهورش دو حادثه رخ مى
دهد که اشاره الهى به آنهاست :
اول : انقلاب در سرزمین هاى شام به رهبرى عثمان سفیانى ;
در این باره یهود و غربیان مى پندارند که پیروزى مهمى براى کنترل منطقه
مسلط بر فلسطین به دست رهبرى توانمند است که دوستدار و طرفدار یهود و
غربیان مى باشد و مى تواند در برابر تهدیدات عرب و ایران در مورد قدس
بایستد ; اما کسانى که از احادیث مربوط به سفیانى خبر دارند ، مى دانند که
خروجش مقدمه ظهور مهدى موعود است ، و مى گویند که خدا و رسولش راست گفته
است که : « سبحان ربنا إن کان وعد ربّنا لمفعولا » پس آماده یارى مهدى(علیه
السلام) مى شوند .
دوم : خطابِ سروش آسمانى ، ملت
هاى دنیاست و همگى آن را مى شنوند . هر قومى به زبان خود ، با صدایى رسا
که از آسمان فرود مى آید ; صدایش از هر طرف شنیده مى شود ; هر خوابیده اى
را بیدار مى کند و هر نشسته اى برمى خیزد . مردم از خانه هایشان بیرون مى
آیند تا ببینند چه خبر است !
آن ندا ، مردم را فرا مى خواند که براى
ستم و جنگ و خونریزى ، حد و مرزى قائل باشند ; و دستور مى دهد که از امام
مهدى پیروى کنند . نام او و پدرش را مى بَرَد . در این هنگام تأویل فرمایش
خدا محقق مى شود : « إن نشأ ننزل علیهم من السماء آیة فظلّت أعناقهم لها
خاضعین » . بشر در برابر این نشانه الهى خاضع مى شود و سر تسلیم فرود مى
آورد و مردم تمام جهان با هیجان مى پرسند : مهدى کیست و کجاست ؟! اما شیطان
پیروانش را به حال خود رها نمى کند و مردم را در مورد معجزه ندا به شک مى
اندازد و براى کشتن امام مهدى(علیه السلام) دست به فعالیت مى زند ; این در
حالى است که مؤمنان این ندا را حق و درباره امام مهدى موعود مى دانند و
ایمانشان افزایش مى یابد ، اینها براى یارى امام گرد مى آیند . در این
هنگام است که زمان ظهور امام به تدریج آغاز مى شود ; امیر مؤمنان(علیه
السلام) اینچنین توصیف مى کند :
« در زمان شک و شبهه ظهور مى کند ،
تا همه چیز را روشن گرداند . پر آوازه مى شود و امرش آشکار مى گردد » .
(بحار 53/3) یعنى امرش را براى مردم روشن و آشکار مى کند، یا مى خواهد مردم
را آزمایش کند که آیا دعوتش را مى پذیرند ، تا این امر روشن شود .
امام
صادق(علیه السلام) فرمود : قائم قیام نمى کند مگر پس از آن که دوازده مرد
قیام کرده و همگى اتفاق نظر دارند که قائم را دیده اند اما آنان را تکذیب
مى کنند ( نعمانى /277 ) .
به نظر مى رسد اینها ادعاى درستى دارند ،
چون از تکذیب مردم تعجب مى کنند ، و دیدن آنها در آن بُرهه ، حساس است (
حدیث مى گوید : در زمان شک و شبهه ظهور مى کند تا امرش را آشکار نماید ) .
در این مدت ، امام دولت یمنى ها و ایرانى ها را که مقدمه دولت مهدى است ،
راهنمایى مى کند و در مناطق مختلف مسلمانان ، با یارانش ارتباط دارد .
در
آن زمان ، مردم دنیا به حجاز چشم دوخته اند و به دنبال مهدى(علیه السلام)
هستند ، چون مى دانند ایشان از اهالى مدینه است و حرکتش از مکه شروع مى شود
. لشکر سفیانى بسیارى از بنى هاشم را در مدینه به امید آنکه مهدى(علیه
السلام) میان آنهاب اشد ، دستگیر مى کند . به دنبال این رخدادها ملت هاى
مسلمان را موجى فرا مى گیرد که از مهدى(علیه السلام) و کراماتش و نیز نداى
جبرئیل در بردن نام مهدى(علیه السلام)سخن مى گویند ; این وضع زمینه مناسبى
براى ظهورش فراهم مى کند اما فرصت خوبى هم براى دروغگویان و فریبکارانى است
که مدعى مهدویت هستند و مردم را گمراه مى کنند .
در روایات آمده
است که عده اى پیش از ظهور مهدى ادعاى مهدویت مى کنند و دوازده نفر از آل
ابى طالب مردم را به سوى خود مى خوانند ; اما همگى پرچم هاى گمراهى و تلاش
براى بهره بردارى از چشم براه بودن جهان براى ظهور مهدى(علیه السلام) است .
امام صادق فرمود : مبادا نام امام را ببرید ، چرا که به خدا ! او مدتى
غایب مى شود و شما آزمایش مى شوید . حتى گفته مى شود که مهدى مرده یا هلاک
شده ، یا به وادى رفته است . چشم مؤمنان بر او خواهد گریست و مانند کشتى
پرتلاطم در امواج دریا ، به تلاطم و بیتابى گرفتار مى شوید ; اما فقط کسانى
نجات مى یابند که خدا عهد و میثاقشان را پذیرفته و ایمان را در دلشان قرار
داده و با فرشته خود آنان را یارى کرده است . دوازده پرچم مشابه برافراشته
مى شود که قابل تشخیص از یکدیگر نیستند .
مفضل مى گوید : (وقتى
این سخن را شنیدم) گریه کردم ، فرمود : اى ابوعبدالله ! چرا گریه مى کنى ؟!
عرض کردم : چگونه گریه نکنم و حال آن که مى فرمایید دوازده پرچم که از
همدیگر قابل تشخیص نیستند ، برافراشته مى شود در این صورت چه کنیم ؟ راوى
مى گوید : امام به نور خورشید که داخل سایبان شده بود ، نگاه کرد و فرمود :
اى ابوعبدالله ! نور خورشید را مى بینى ؟ عرض کردم : آرى ، فرمود : به خدا
! امر ما روشن تر از نور خورشید است .